Nederland na de lockdown: Hoe is het gesteld met onze gezondheid?
29-07-2020

ZIGT onderzoek
Nederland na de lockdown: Hoe is het gesteld met onze gezondheid?

Nu we langzamerhand weer wat meer mogen, is het interessant om te volgen hoe en op welke manier we ons aanpassen aan het nieuwe normaal. Onze researchafdeling kiest elke week een onderwerp en peilt hoe het is gesteld met de Nederlander. De afgelopen drie weken onderzochten we onder ruim 600 Nederlanders in hoeverre de coronacrisis invloed heeft gehad op de gezonde levensstijl van mensen. We nemen je graag mee voor een duik in de resultaten.

Voor de fanatieke sporters onder ons was het flink wennen dat de sportscholen en sportclubs dicht moesten vanwege corona. De woonkamer werd ineens omgetoverd tot fitnessruimte, met de laptop of TV erbij om de talloze online work-outs te volgen, en de woonwijk bleek ineens prima geschikt voor een rondje wandelen of hardlopen. Nu de sportscholen weer een aantal weken open zijn, waren wij benieuwd of en hoe men fit is gebleven tijdens de crisis en vooral daarna.

Zo geeft meer dan een derde (35%) van de Nederlanders aan blij te zijn dat de sportscholen hun deuren weer hebben geopend en geven zij aan zelfs alweer hun work-out routine opgepakt te hebben in de sportschool. Nog eens een derde (32%) heeft in de afgelopen maanden op andere manieren gesport om in conditie te blijven, dit geldt voor jongeren (43%) significant meer dan voor ouderen (27%). Digitale work-outs blijken toch niet helemaal de echte work-out in de sportschool te vervangen: slechts 15% geeft aan hiervan gebruik te hebben gemaakt. Dit zijn overigens meer vrouwen (21%) dan mannen (10%) en meer jongeren (30%) dan ouderen (9%) die deze online lessen hebben gevolgd en ook van plan zijn deze in de toekomst te (blijven) volgen. Het is belangrijk om gezond te blijven, zeker als dit kan helpen om minder vatbaar voor het virus te zijn. 37% van de Nederlanders is door de afgelopen periode meer gaan nadenken over zijn of haar eigen gezondheid. Een vijfde van de Nederlanders – waaronder significant meer jongeren (31%) dan ouderen (15%) – geeft daarom ook aan van plan te zijn meer te gaan sporten.

Wat is belangrijk voor een gezonde levensstijl?

Het merendeel van Nederland (69%) geeft aan te weten wat ze moeten doen om een gezonde levensstijl aan te nemen of te behouden. Jongeren (33%) geven vaker dan ouderen (21%) aan dat merken hen kunnen helpen bij het naleven van een gezondere levensstijl. In totaal is ongeveer een kwart van de Nederlanders het hiermee eens. Bijna een derde (28%) geeft aan dat advertenties of commercials hen er wel eens toe aangezet heeft om gezondere keuzes te maken. Een kwart geeft juist het tegenovergestelde aan: advertenties of commercials hebben hen juist tot ongezondere keuzes aangezet. Hier zit ook een leeftijdsverschil in: jongeren (30%) en lager opgeleiden (51%) geven dit significant vaker aan dan ouderen (13%) en hoger opgeleiden (30%).

Niet roken belangrijker voor een gezonde levensstijl dan niet drinken

Gezonde voeding, goed omgaan met stress, voldoende beweging en niet roken zijn voor de meeste mensen belangrijke onderdelen van een gezonde levensstijl (score boven de 70%). Vrouwen (81%) en ouderen (82%) vinden gezonde voeding een belangrijker onderdeel van een gezonde levensstijl dan mannen (74%) en jongeren (67%). De alcohol laten staan of deze met mate nuttigen is voor 53% van de mensen een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl, daarmee scoort dit beduidend lager dan niet roken. Dit geldt meer voor vrouwen (60%) dan voor mannen (47%), en ook mensen tussen de 35-54 jaar zijn het hier vaker mee eens dan jongeren of ouderen. Het hebben van een gezonde werk-privé balans is voor 70% van de Nederlanders belangrijk om gezond door het leven te gaan. Jongeren (81%) en hoger opgeleiden (70%) zijn het hier vaker mee eens dan ouderen (57%) en lager opgeleiden (53%).

Sociale omgeving speelt een grote rol

Sociale contacten zijn voor 48% van de mensen van positieve invloed op het aannemen of behouden van een gezonde levensstijl. 36% geeft aan dat het hebben van kinderen een positieve bijdrage levert, dit geldt meer voor ouderen (43%) en middelbaar opgeleiden (42%) dan voor jongeren (24%) en hoger opgeleiden (31%). 21% vindt dat advertenties en reclames juist een meer negatieve invloed hebben op een gezonde levensstijl, dit is sterker bij hoger opgeleiden (24%) dan bij lager opgeleiden (9%). Hoger opgeleiden (46%) zijn ook vaker van mening dat een drukke levensstijl een negatieve invloed heeft op het aannemen of behouden van een gezonde levensstijl dan lager (22%) en middelbaar (35%) opgeleiden.

TV en internet als grootste informatie- en inspiratiebron

Als laatste waren we benieuwd welke media wordt gebruikt voor informatie en inspiratie over een gezonde levensstijl. Het kanaal wat het meest regelmatig hiervoor wordt gebruikt blijkt toch TV (48%) te zijn, gevolgd door Google / zoekmachines (40%). Een derde van de Nederlanders gebruikt radio (31%) en social media (30%) regelmatig voor informatie en inspiratie over een gezonde levensstijl. Informatieve websites (42%) en informatie vanuit de overheid (39%) wordt soms gebruikt. Magazines (26%), online video (22%) en blogs (21%) worden zelden hiervoor geraadpleegd. Out of home blijkt geen goed kanaal te zijn om informatie of inspiratie te geven over een gezonde levensstijl: 68% van de Nederlanders geeft aan dit nooit te gebruiken. Blogs en out of home worden vaker gebruikt door mannen dan door vrouwen en lager en middelbaar opgeleiden gebruiken vaker TV dan hoger opgeleiden.

Concluderend kunnen we zeggen dat de Nederlander redelijk goed weet wat belangrijk is voor een gezonde levensstijl en wat voor zaken deze levensstijl positief kunnen beïnvloeden. Jongeren zijn vaker meer te beïnvloeden dan ouderen, zeker door merken die zich online (via blogs, social media, magazines en online video) uitspreken over dit onderwerp. Jonge mensen zijn n.a.v. de coronacrisis ook meer gaan nadenken over hun eigen gezondheid en zijn van plan om hier ook daadwerkelijk wat aan te gaan doen. Mocht je meer interesse hebben in deze inzichten, of wil je zelf een keer een onderwerp voorleggen aan Nederland, neem dan contact op met onze researchafdeling (research@zigt.nl)