Nederland voorlopig nog wel even thuis voor de buis
23-04-2020

Kijkbuiskindertjes
Nederland voorlopig nog wel even thuis voor de buis

Dat Nederland hoopvol hunkert naar versoepeling van de Coronamaatregelen, is wel gebleken uit het recordaantal kijkers van de persconferentie van premier Rutte dinsdagavond. Ruim 7,8 miljoen mensen stemden op de premier af. Maar ook de afgelopen weken zien we dat TV kijktijd flink in de lift zit. Niet gek natuurlijk, we hebben overdag meer tijd om even tussen het werk door de TV aan te zetten, avondactiviteiten worden sneller ingeruild voor ouderwets bankhangen, én het fungeert als het ideale middel om de kinderen zoet te houden. Zoals we dinsdag van onze premier hebben begrepen blijft dit voorlopig nog wel even zo.

Torenhoge kijkcijfers Rutte
Laten we beginnen met de persconferentie dinsdagavond van premier Rutte. Deze trok met ruim 7,8 miljoen kijkers een record aantal kijkers. Net iets meer dan de toespraak op 16 maart. Verreweg de meeste kijkers stemden dinsdagavond af op NPO1 om de uitzending te bekijken, namelijk 5,6 miljoen. RTL Nieuws behaalde ruim 1,6 miljoen kijkers en nog eens 585 duizend mensen stemden af op SBS6.

Ontwikkeling kijktijd
Vanaf week 11 (moment dat Nederland werd opgeroepen om thuis te blijven) zien we een stijging in de gemiddelde kijktijd onder Nederlanders. Met een hoogtepunt in week 12 en 13, wat vooral toe te kennen is aan het stijgende kijkgedrag naar nieuws- en actualiteitenprogramma’s. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, keek men dit jaar in week 12 en 13 zo’n 50 minuten meer TV per dag! En al loopt de kijktijd na week 13 weer iets terug, het blijft beduidend hoger dan in de periode hiervoor.

Gemiddelde kijktijd in minuten per dag

Bron: SKO, week 11-16 2019 vs week 11-16 2020, kijktijd in gemiddeld aantal min per dag, 6+

Wie kijkt er dan zoveel meer TV?
Opvallend is dat vooral de jongeren nu flink meer TV kijken dan normaal. We weten dat juist onder deze doelgroep de kijktijd terugloopt, maar in tijden van Corona weten ook zij dit medium weer goed te vinden. Waar 13-19 jarigen over heel 2019 gemiddeld zo’n 62 minuten TV per dag keken, zien we dit afgelopen periode stijgen naar 77 minuten per dag. Wie ook flink meer TV kijkt is de doelgroep 35-49 jaar: ten opzichte van vorig jaar kijken zij afgelopen weken gemiddeld 40 minuten meer TV per dag.

Leuk feitje ook, is dat de kijktijd onder vrouwen harder toeneemt dan onder de mannen. Wil je weten hoe het kijkgedrag van jouw specifieke doelgroep verandert? Laat het ons weten, dan delen wij deze data uiteraard graag met jullie.

Verschuiving naar entertainment programmering
Waar in de eerste weken dat we thuis waren de nieuws- en actualiteitenprogramma’s de meeste kijkers trokken, zien we dat in week 15 en 16 meer entertainment/amusement programma’s in de lijst van meest bekeken programma’s komen te staan. Zo is te zien dat in week 13 nog 6 van de 10 best bekeken programma’s nieuws- en actualiteitenprogramma’s zijn. In week 15 halveert dit en wordt de lijst gevuld met luchtige programma’s als de Rijdende Rechter en Lego Masters. Naast nieuwsverslaggeving heeft men blijkbaar in deze tijd ook behoefte aan vermakelijke TV content.

Top 10 meest bekeken programma's

Bron: SKO, week 13 2020, van kijkonderzoek.nl – kijkcijfers per week

Top 10 meest bekeken programma's

Bron: SKO, week 15 2020, van kijkonderzoek.nl – kijkcijfers per week

Net als de rest van de bevolking, zijn we heel benieuwd om te zien hoe deze situatie – zowel buiten de deur als binnen voor de buis – zich evolueert. Deze ontwikkelingen houden we met veel belangstelling in de gaten. We hopen in ieder geval in mei weer een hoopvol bericht te ontvangen van onze premier.

Mediabureau ZIGT – Team Kijken