Nederlanders verwachten dat toerisme blijvend zal veranderen
28-05-2020

Op vakantie na corona:
Nederlanders verwachten dat toerisme blijvend zal veranderen

Zodra de temperaturen stijgen en de zomermaanden weer voor de deur staan, begint voor veel Nederlanders de voorpret en het aftellen naar een welverdiende zonvakantie. Het continu in de gaten houden van het weer op je bestemming, het zoeken naar lekkere restaurants en vakantie shoppen hoort daar allemaal bij. Hoe anders is dat dit jaar, waarbij al vele vakanties geannuleerd of verplaatst zijn vanwege dichte grenzen, negatieve reisadviezen en de overige maatregelen rondom corona. Hoewel het luchtruim en de grenzen weer voorzichtig opengaan, hebben de afgelopen maanden veel impact op ons gedrag en de manier waarop we naar vakanties, reizen en toerisme kijken. In samenwerking met marktonderzoeksbureau MSI-ACI onderzochten we hoe wij Nederlanders nu kijken naar vakanties en reizen.

We verwachten weinig meer van 2020

In 2019 ging 84% van de Nederlanders één of meerdere keren op vakantie, ruim 11 miljoen mensen zochten vorig jaar in ieder geval een keer hun ontspanning op een buitenlandse bestemming (bron: CBS). Wat de aantallen dit jaar zullen worden weten we uiteraard nog niet, maar het zal een fractie zijn van de cijfers die we de afgelopen jaren hebben gezien, waarbij de beelden van overvolle vliegvelden direct weer helder op ons netvlies staan. Wat we wel weten is wat wij Nederlanders nog verwachten van vakanties dit jaar. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna de helft van ons (47%) niet meer verwacht dit jaar nog op vakantie te gaan. Slechts 17% is ervan overtuigd dat zij dit jaar nog hun koffers zullen pakken, waarvan 7% verwacht naar het buitenland af te reizen. 12% heeft reeds de vakantie geboekt, maar is in afwachting of deze door kan gaan. Tot slot geeft 19% aan dat zij misschien nog op vakantie gaan, maar bekijkt eerst hoe de situatie zich ontwikkelt en heeft nog niets geboekt.

Vakantieplannen 2020

We willen er even tussenuit en zijn toe aan ontspanning

Iedereen heeft zo zijn eigen reden om uit te kijken naar zijn of haar eerstvolgende vakantie. Het bijkomen van stress en drukte, staat al jaren hoog in lijstjes en is één van de hoofdredenen dat veel mensen reikhalzend uitkijken naar het moment dat zij de voordeur achter zich dichttrekken om de auto of het vliegtuig in te stappen. De afgelopen maanden zijn echter totaal anders verlopen dan we voorafgaand aan dit nieuwe decennium hadden kunnen voorspellen. Voor veel mensen hebben de benodigde aanpassingen (andere manieren van werken, thuisonderwijs en social distancing), onzekerheid over gezondheid, werk en inkomen en het gebrek aan sociale uitlaatkleppen (zoals onder meer etentjes, culturele uitjes en festivals) ervoor gezorgd dat onze behoeften anders zijn dan normaal. Welke aspecten van het feit dat we de komende periode nog niet op vakantie kunnen missen we op dit moment het meest?

Ver bovenaan de lijst staat met 63% er even tussenuit zijn, rust en ontspanning. Even bijkomen van de hectiek van de afgelopen periode en de alledaagse beslommeringen en zorgen. Logischerwijs volgt op de tweede plaats met 33% het samenzijn met partner, familie of vrienden. Mensen zijn sociale dieren, en juist daar hebben we op dit moment extra behoefte aan. Het gemis van adembenemende landschappen (29%) en het perfecte weer (25%) en het onderdompelen in een nieuwe cultuur (20%) volgen daarachter. Hoewel vaak veel tijd wordt gespendeerd aan het zoeken naar de perfecte accommodatie om tijdens de vakantie in te verblijven, stelt slechts 15% dit te zullen gaan missen. Uiteindelijk gaat het ons toch om de ontspanning en het samenzijn met je naasten.

Vakantieplannen 2020

Hoe ziet de toekomst van vakanties en reizen er uit?

Dat het vakantiejaar 2020 compleet in het water valt is geen verrassing, maar wat verwachten we van de toekomst? Stappen we straks weer allemaal het vliegtuig in en gaan we weer massaal op reis? Volgens ons onderzoek is dit niet het geval en zal de wereld van vakanties en reizen er in de toekomst blijvend anders uit gaan zien. 44% is ervan overtuigd dat terugkeren naar de oude situatie niet realistisch is. Slechts één op de vijf Nederlanders verwacht geen blijvende gevolgen en gaat ervan uit dat alles terugkeert zoals voor de uitbraak van het coronavirus.

Maar hoe zullen die veranderingen eruit gaan zien? De verwachting is dat we vaker dicht bij huis zullen blijven. 44% denkt dat mensen vaker in eigen land op vakantie zullen gaan en minder vaak naar verre bestemmingen zullen reizen (32%). 21% van de ondervraagden is van plan om na de coronacrisis minder vaak op vakantie te gaan, ook als de maatregelen dit weer toelaten. Eén op de 10 komt tot een andere conclusie en stelt dat ze juist vaker op vakantie zullen gaan.

Flexibiliteit wordt een belangrijk aspect bij de keuze voor vakanties

De afgelopen tijd heeft ons geleerd dat er maar weinig zaken echt zeker zijn in het leven. Wie had immers verwacht dat zelfs Europese grenzen zouden sluiten en de meest prestigieuze events, zoals de Olympische spelen en het EK voetbal zouden worden afgelast? Dit gebrek aan zekerheid heeft ook effect op de manier waarop we naar onze vakanties kijken en hoe we deze in de toekomst zullen boeken. 3 op de 10 Nederlanders gaan ervan uit dat mensen korter van tevoren hun vakantie zullen boeken. Ruim een derde (36%) verwacht dat we ons beter in willen dekken en vaker een annuleringsverzekering gaan afsluiten. En wanneer we dan toch echt daadwerkelijk in de vertrekhal staan, verwacht 23% van de ondervraagden dat we standaard een gezondheidsverklaring bij ons zullen moeten dragen wanneer we gaan vliegen.

Als adverteerder binnen de reisbranche kan het erg zinvol zijn om rekening te houden met dit gevoel van onzekerheid bij consumenten. Die zullen, zeker in eerste instantie, voorzichtig zijn met het boeken van een nieuwe reis, vooral wanneer er veel geld mee gemoeid gaat. Door je doelgroep te laten zien dat je flexibel kunt zijn, tot op zekere hoogte alternatieven of garanties kunt bieden, kan dit gevoel worden weggenomen. Flexibiliteit kan daarmee ingezet worden als belangrijke USP voor jouw merk.

Niet op reis, geen vakantiedip

Traditioneel zien we in de zomermaanden veelal een advertentiedip onder adverteerders. Deels logisch, immers is een deel van je doelgroep niet of moeilijk te bereiken omdat zij zich in het buitenland bevinden. Hoewel de advertentiekosten veelal lager liggen is het simpelweg lastiger om bereik op te bouwen en je boodschap aan je doelgroep te verkondigen. Dit jaar zal dat probleem er echter niet tot nauwelijks zijn. We kunnen uit dit onderzoek concluderen dat veel mensen zullen thuisblijven, of in eigen land zullen recreëren. Want hoewel mensen aangeven niet zozeer hun vakantie te zullen te gaan inhalen, staan ze te springen om weer naar buiten te kunnen.

83% geeft aan weer uit eten te zullen gaan wanneer dit na of binnen de ‘intelligente’ lockdown weer tot de mogelijkheden behoort. 6 op de 10 Nederlanders kijkt uit naar culturele uitjes. En ondanks dat streamingsdiensten als Netflix, Videoland en Disney+ veel extra abonnees hebben verworven de afgelopen periode, is de honger naar goede films nog niet gestild: 57% is van plan om naar de bioscoop te gaan op het moment dat deze weer open is.

Het laat zien dat mensen de komende periode, binnen de geldende maatregelen, weer staan te springen om activiteiten te ondernemen en naar buiten te gaan. Dat is niet alleen goed nieuws voor sectoren die in zwaar weer verkeren, zoals de horeca- en entertainmentbranche, maar ook een opsteker voor adverteerders die de afgelopen maanden hun marketingactiviteiten on hold of op een laag pitje hebben gezet, maar niet het contact en de opgebouwde relatie met hun doelgroep willen verliezen. Nu we in enigszins rustiger vaarwater bevinden, merken we dat veel merken willen zich weer laten zien. Gelukkig voor hen bevindt de doelgroep zich dit jaar dicht bij huis.

Mediabureau ZIGT, Koen Hartog

Bronnen:

  • ZIGT en MSI-ACI: Vakantieonderzoek mei 2020 (N =430)
  • CBS: Vakanties van Nederlanders