Nederlandse Publieke Omroep gaat voor één merkstrategie
15-08-2014

NPO start
Nederlandse Publieke Omroep gaat voor één merkstrategie

Om de Nederlandse Publieke Omroep een duidelijk en herkenbaar gezicht te geven, krijgen de publieke televisie- en radiozenders vanaf 19 augustus 2014 een nieuwe naam en logo.

Nederland 1,2 en 3 heten vanaf dinsdag NPO 1, 2 en 3. Zapp en Zappelin krijgen de afkorting NPO voor hun naam en de radiozenders van NPO heten vanaf dan ook NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO Radio 6. De individuele omroepen behouden hun eigen logo’s, maar de logo’s worden nu afgebeeld samen met het NPO-logo.

De namen van de tv-netten, radiozenders en websites waren tot nu toe te verschillend. Volgens de NPO bestond hierdoor het gevaar dat hun programma’s ondergesneeuwd zouden raken door het enorme verdere aanbod. “Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt en in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn“, aldus NPO-bestuurder Rijxman. Door de naamswijziging is duidelijk dat alles waar NPO bij vermeld is, onder de Nederlandse Publieke Omroep valt.

Toen de naamswijziging in april 2012 bekend werd, ontstond er in eerste instantie behoorlijk wat ophef. Vooral toen bekend werd dat de Nederlandse Publieke Omroep een ton had betaald aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie om de domeinnaam npo.nl in handen te krijgen.