Nederlandse tint in najaarsprogrammering op TV
23-09-2015

Tulpen en flikken
Nederlandse tint in najaarsprogrammering op TV

Afgelopen tijd hebben alle TV exploitanten hun plannen voor het najaar bekend gemaakt. De rode draad in alle presentaties is de focus op Nederlandse programmering. Alle exploitanten willen zich onderscheiden van partijen als Netflix vanwege de huidige verschuiving in het kijkgedrag naar online video platformen.

Waar zien we deze Nederlandse focus in terug? Voornamelijk in Nederlandse series. Bij STER krijgt de serie ‘Flikken Maastricht’ een spin-off; ‘Flikken Rotterdam’ zal in het voorjaar van 2016 zijn intrede doen op NPO 1. Na de hoge kijkcijfers van ‘Flikken Maastricht’ zijn we benieuwd naar de resultaten van deze versie. Ook de succesvolle Nederlandse serie Penoza is terug met een vierde seizoen. Dus ondanks dat de NPO moet bezuinigen, hebben ze budget vrij gemaakt voor kwalitatieve Nederlandse series.

Bij RTL 4 start op de zondagavond ‘Zwarte Tulp’. Deze serie gaat over de race tussen twee families om het kweken van de eerste zwarte tulp. De serie werd speciaal gemaakt voor de streamingdienst Videoland, waar de 12 afleveringen in één keer werden geplaatst. Sinds 6 september is de serie ook ‘gewoon’ bij RTL 4 te zien. De eerste drie uitzendingen hebben hoge kijkcijfers opgeleverd; met maar liefst een kijkdichtheid van 10,9%. (Bron: MBS, Kdh.%, 6 t/m 20 september 2015)

Op SBS 6 is ‘Bureau Raampoort’ een goed voorbeeld, over twee rechercheurs in de Amsterdamse Jordaan. In het najaar van vorig jaar is deze serie getest met 2 afleveringen. Wegens succes wordt er nu een zesdelige serie uitgezonden op de maandagavond bij SBS 6. Op Net 5 is ‘Meiden van de Herengracht’ vorige week gestart. Deze serie vertelt een verhaal over drie jonge carrièrevrouwen in Amsterdam. Een afgeleide van ‘Sex and the City’ wordt ontvangen met hoge verwachtingen. De kijkdichtheid komt op dit moment uit op 3% tot 3,5%. De serie van Net5 moet concurreren met het nieuwe programma van RTL4 ‘Beste kijkers’. Dit programma scoort op het moment fors hoger; kijkdichtheid van 7,2%. (Bron: MBS, Kdh.%, 2 september t/m 16 september)

Een najaar met een interessante programmering bij de drie grote TV exploitanten die op verschillende manieren met elkaar vechten om de kijker.

Wat is er nog meer te zien naast deze Nederlandse series?

Tijdens de Sneak Preview van STER zijn de focuspunten en programma’s voor het najaar bekend gemaakt. Eerder uitgezonden programma’s krijgen een vervolg, maar er zijn ook veel nieuwe programma’s die we in de uitzendschema’s terug zullen zien. Met de nieuwe programmering bij STER wordt geprobeerd een jongere doelgroep aan te spreken. Dit zien we onder andere terug op NPO 3. Jan Versteegh kwam de afgelopen periode steeds vaker voorbij en dit keer krijgt hij zijn eigen show ‘Jan is de beste’, waarin hij iedere week wordt uitgedaagd door een bekende Nederlander. Ter vervanging van ‘Man bijt Hond’ is vanaf 5 oktober op NPO 2 het nieuwe programma ‘Binnenstebuiten’ te zien.

Het grootste nieuws vanuit RTL dit najaar is natuurlijk wel de start van het nieuwe RTL Z. Een platform dat met een eigen tv-zender, website, apps, social media en events overal bereikbaar is. Met op tv o.a. een dagelijkse journalistieke talkshow met Paul van Liempt en elke donderdag ‘Dunk! Opinie Zonder Omweg’; een opinieprogramma onder leiding van Roderick Veeloo.

Op gebied van sport heeft RTL dit najaar de rechten om het WK Rugby uit te zenden. Zes weken lang staat RTL7 in het teken van deze sport. In totaal zullen 24 wedstrijden uitgezonden worden. Daarnaast ook voetbal op de zender met de UEFA Europa League, inclusief bijbehorende talkshows met Derksen en Genee.

Maar als het gaat om voetbal dan spant SBS de kroon met de Champions League, een hele belangrijke aanwinst. Met deze uitzendrechten wordt de positie van SBS versterkt om mannelijke doelgroepen te bereiken. Er is tevens sprake van een samenwerking met NU.nl voor livestreams, samenvattingen, nieuws, een liveblog en dergelijken.

Met de nieuwe programmering gaan RTL en SBS weer ‘de strijd’ aan om de kijker. Dit najaar lijkt de vrijdagavond het pareltje te worden. Op 4 september is SBS gestart met “K3 zoekt K3”. De show trekt rond de 1 miljoen kijkers per aflevering, een goed resultaat voor SBS. RTL start aanstaande vrijdag met het 6e seizoen van “The Voice of Holland”. Beide zenders kiezen voor een talentshow om op die manier de kijker voor zich te winnen. We zijn erg benieuwd of SBS de kijkers van “K3 zoekt K3” weet te behouden, want we verwachten dat zij het erg zwaar krijgen met concurrentie van “The Voice”.

Al met al veel nieuwe ontwikkelingen op de zenders: Exploitanten die een andere weg inslaan om nieuwe doelgroepen aan te boren, grote talentshows in de strijd om de kijker van de vrijdagavond en de terugkeer van de Nederlandse series.

Mediabureau ZIGT, Roos van Hooff, Anieke van der Lee en Marjolein de Jong

Marjolein de Jong
Marjolein de Jong
Media Consultant