Netflix start campagne gericht op ad block gebruikers
02-11-2016

Black Mirror
Netflix start campagne gericht op ad block gebruikers

Dankzij verschillende technieken weten publishers vaak of een bezoeker van een website wel of geen adblocker gebruikt. Netflix heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt door hierop in te haken met een campagne voor de serie Black Mirror, een serie die gaat over de onverwachte gevolgen van nieuwe technologieën. Erg passend dus.

In de banner, die alleen zichtbaar is voor ad block gebruikers, wordt de gebruiker aangesproken met de tekst “Hello ad block user. You cannot see the ad. But the ad can see you. What’s on the other side of your black mirror?”.

Black Mirror

Hoe Netflix deze banner kan laten vertonen aan adblock gebruikers is niet zeker. Mogelijk komt dit doordat AdBlock Plus, ‘s werelds meest gebruikte ad block software, een lijst heeft met goedgekeurde banners die wel aan gebruikers getoond worden. Daarnaast moeten publishers ook op een goedgekeurde lijst staan voordat adblockers op hun pagina advertenties te zien krijgen. Een andere mogelijkheid is dat Netflix dit kan doen doordat Adblock Plus sinds september advertenties verkoopt.

Ondanks de naam zijn adblockers dus steeds vaker op zoek naar manieren om geld te verdienen aan het groot aantal gebruikers van hun software.

Mediabureau ZIGT, Bob Mosch