Netto radio-omzet groeit met 2,8% in 2014
05-02-2015

Radio Advies Bureau:
Netto radio-omzet groeit met 2,8% in 2014

2014 was een goed radiojaar volgens het Radio Advies Bureau (RAB). De netto radioreclamebestedingen komen uit op 233 miljoen euro, een groei van 2,8% ten opzichte van het jaar daarvoor (227 miljoen in 2013). De spot-omzet groeide met 5,5 miljoen naar bijna 219 miljoen. De non-spot bestedingen hebben wederom een recordomzet geboekt van ruim 14 miljoen euro, een groei van 6%.

Uit de bruto Nielsencijfers blijkt dat er veel verschuivingen zitten in de top 10 meest bestedende radioadverteerders. Ziggo komt met stip – door een verdubbeling in radiobestedingen – op nummer 1 in deze lijst (was #5 in 2013). Adverteerder Kruidvat stijgt zelfs van 18 naar 2 door ook een aanzienlijke stijging van haar radioreclame. Peugeot handhaaft de nummer 3-positie, Lidl stijgt van 6 naar 4 en Volkswagen staat op de 5e plaats (#4 2013). Opvallend is dat de top 3 branches ongewijzigd blijft ten opzichte van 2013, namelijk retail, transport en financiële dienstverlening. Ook het aantal adverteerders op de radio is met 1.782 adverteerders in 2014 nagenoeg gelijk gebleven.

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Onze adverteerders hebben vaker radio ingezet in 2014, met bovendien een groter bestedingsaandeel voor radio per adverteerder. Het is mooi dat deze kracht van radio door de markt steeds beter herkend en erkend wordt.”

Mediabureau ZIGT, Nancy den Dekker