Nieuw platform voor Social Influencers
01-08-2016

The Influencers Movement
Nieuw platform voor Social Influencers

Social Influencers zijn hot! Steeds meer merken en bureaus werken met influencers om hun product of merk te promoten. Saleshouses zoals Adfactor, Semilo en Bloggers Network bieden content samenwerkingen aan met Social Influencers op het gebied van o.a. Food, Health, Lifestyle en meer. Middels een content samenwerking is het voor een merk mogelijk om heel gericht binnen de gewenste doelgroep te adverteren en de doelgroep te inspireren of te activeren tot bijvoorbeeld een aankoop.

TIM (The Influencers Movement)

Doordat deze wijze van adverteren steeds populairder wordt, zijn Dorit Roest en Myrthe Stapper (finalisten van de TEDx Amsterdam Women Startup Awards ’15 en oprichters van Bloggers Network) The Influencers Movement (TIM) gestart. Volgens hen leidt de stijgende populariteit van influencer marketing tot een wildgroei van methoden en partijen die influencers en marketeers bij elkaar brengen. Volgens hen is het gevolg dat influencer marketing steeds vaker tot ongeloofwaardige en storende content leidt. Daarom bieden zij een platform aan waarbij expert en influencer (blogger/vlogger) elkaar direct ontmoeten.

Tevens zijn de oprichters TIM gestart omdat zij vinden dat influencers nu vaak relatief veel geld moeten afstaan aan bemiddelingsbureaus. Door een online platform/marktplaats te starten waar vraag en aanbod samenkomt, willen zij dit tegengaan doordat de influencers 100% van de inkomsten zelf mogen houden. Ook zijn zij van mening dat het als adverteerder makkelijker wordt om een influencer in te zetten.

TIM heeft als missie om de markt van influencer marketing meer REAL te maken. De vier factoren Relevantie, Engagement, Authenticiteit en Likability dienen volgens TIM altijd als belangrijkste factoren te wegen bij het vinden van de juiste match. Een groot voordeel volgens de oprichters is dat diverse influencers hun eigen verhaal/insteek over de campagne kunnen pitchen, waardoor er verschillende soorten blogs/vlogs ontstaan en dit vernieuwend kan werken voor de klant.

Hoe werkt het?

Een adverteerder (merk/bureau) plaatst zijn campagne op TIM voor € 250,-. Vervolgens wordt de campagne onder de aandacht gebracht bij de ruim 1.000 influencers die zijn aangesloten bij TIM. Alleen de geïnteresseerde influencers, die vinden dat zij aansluiten bij het merk/product, zullen hierop pitchen. Als adverteerder kun je alle pitches die zijn gedaan inzien, maar ook direct het profiel van de influencer.

In het profiel is o.a. het bereik van de influencer te zien, welke (social) kanalen zij gebruiken en informatie over de doelgroep van de influencer. Vervolgens mag je als adverteerder maximaal 15 influencers uitzoeken die jij wilt inzetten voor jouw campagne. Op dit moment is er nog niets anders betaald dan de eerdergenoemde € 250,-. TIM zorgt voor het uitwisselen van de contactgegevens en stapt hier dan tussenuit en vervolgens is de adverteerder in charge. Note; TIM verzorgt ook de afwijzingen naar de afvallers.

Verschil

Dit is dan ook het grote verschil met de reguliere saleshouses. De expert en influencer hebben direct contact en is het de eigen verantwoordelijkheid van de adverteerder dat de doelstellingen worden behaald. Denk bijvoorbeeld aan een concrete briefing en het uitzoeken van de influencers.
De tussenpersoon valt weg en daarbij ook de garanties van KPI’s. Wel werkt TIM met “no cure, no pay”, maar volgens de oprichters is dit tot op heden nog niet voorgekomen.

TIM moet voornamelijk als matching platform gezien worden, maar ook als kostenefficiënt aangezien de expert direct contact heeft met de influencer(s). Per campagne kunnen de influencer en adverteerder gezamenlijk de kosten en KPI’s afstemmen. Daarnaast is het ook van belang dat een eventuele evaluatie voorafgaand de campagne wordt besproken.

Maar wat kun je verwachten?

Als adverteerder weet je van tevoren niet welke influencers zijn aangesloten bij het platform. Volgens de oprichters is dit een bewuste keuze om de influencers te beschermen maar ook om het “shoppen van influencers” tegen te gaan. Wel geven zij aan dat er veel diverse influencers zijn aangesloten, van klein tot groot. Zij zijn van mening dat bereik niet altijd leidend is, bijvoorbeeld wanneer het om een nichemarkt gaat, het gaat vooral om de match tussen influencer en adverteerder. Tevens hebben zij ook diverse cases met klanten als ANWB, KLM en NS om de diversiteit van de influencers aan te geven en ook welke grote namen o.a. zijn aangesloten. Op dit moment zijn zij sterk in de segmenten Food, Lifestyle, Travel en Interieur.

REAL-marketeer

Tim gelooft in de kracht van Influencer marketing en daarom bieden zij gratis kennissessies aan voor de adverteerder om een REAL-marketeer te worden, zodat de kwaliteit op het platform wordt gewaarborgd. Hierdoor kwalificeert men zich op het gebied van inzicht, kennis en ervaring met deze specifieke vorm van marketing.

Op dit moment staat een beta versie live en hebben 61 merken zich aangesloten bij TIM. Merken als NS en ANWB zijn al een samenwerking gestart met TIM. Tevens zijn er inmiddels al ruim 1.000 influencers aangesloten bij TIM.

Mediabureau ZIGT, Michelle Post