Nieuwe bereikscijfers van dagbladen en publiekstijdschriften
05-10-2015

NOM Print Monitor 2014-II/2015-I
Nieuwe bereikscijfers van dagbladen en publiekstijdschriften

Op 30 september publiceerde NOM de nieuwe bereikscijfers in de NOM Print Monitor 2014-II/2015-I. Deze publicatie gaat over de periode januari 2014 t/m juni 2015. In deze periode hebben 19.115 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.145.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

We zien dat er in deze uitgave van het NOM de eerste daling in respondenten zichtbaar is. Het gevolg hiervan is dat een aantal kleinere titels “uit het NOM gevallen zijn”. Het gaat hierbij om titels als Zeilen, Goal! en Knippie.

Daarnaast heeft het NOM nog een aantal veranderingen aangekondigd die opgenomen zullen worden in de volgende publicatie. Vanuit de markt is de wens om de gehele “footprint” van het betreffende mediamerk op te nemen in het NOM. Hierdoor zullen ook de digitale activiteiten van traditionele media worden toegevoegd aan het NOM. Op dit moment worden er nieuwe technieken ontwikkeld om het bereik van merken op verschillende platformen te kunnen meten. De tendens is verder om diverse bronnen van informatie met elkaar te integreren / koppelen om een totaalbeeld te krijgen van het bereik van mediamerken.

Verschuivingen t.o.v. NOM Print monitor 2013-II / 2014-I

Procentueel gezien wint Eigen huis & Interieur onder de Nederlandse populatie aan bereik. Er is een groei waargenomen van 20%, dit brengt het huidige bereik op 2,1% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Ook het FD Persoonlijk, Party en de Volkskrant weten extra bereik te scoren. Girlz! is procentueel gezien de grootste verliezer. Het bereik daalde t.o.v. 2013-II/2014-I met 36%, nu wordt 0,9% van de Nederlanders bereikt met dit magazine. Opvallend is dat het “nrc.next” in bereik afneemt. 29% minder lezers en een bereik van 1,2% in 2014-II/2015-I.

Stijgers % Bereik % Stijging Dalers % Bereik % Daling
Eigen Huis & Interieur 2,1 20% Girlz! 0,9 -36%
FD Persoonlijk 0,9 14% Residence 0,7 -31%
Party 3,1 8% Tina 1,0 -30%
De Volkskrant 5,8 5% nrc.next 1,2 -29%
Historisch Nieuwsblad 0,8 4% Elsevier 3,1 -28%
Kek mama 1,1 4% Reformatorisch Dagblad 1,0 -27%
JAN 1,5 3% TrosKompas 3,3 -27%
Trouw 2,2 3% National Geographic Traveler 1,1 -27%
Mediazine 3,6 2% Beau Monde 1,4 -26%
LINDA. 8,2 2% Hitkrant 0,9 -26%

Tabel 1: Stijgers en dalers berekend op basis van procentueel bereik, doelgroep Ned 13+

Top 10 best gelezen printtitels

De Kampioen, Allerhande en de Libelle staan nog steeds op dezelfde plaats in de top 3 van de best gelezen magazines. Opvallend is dat deze titels wel een daling in bereik laten zien. Bij de Kampioen is een daling in bereik van 6% waargenomen en bij de Telegraaf is dit zelfs een daling van 12% waargenomen. LINDA. is (net als in de analyse van een half jaar geleden) nieuw in deze Top 10 en heeft 2% extra bereik weten te behalen t.o.v. 2013-II/ 2014-I. Privé is hierdoor uit de top 10 gedrukt, dit komt mede door de daling in bereik van 13%.

% Bereik % Verschil Positie 2014 Positie 2013
Kampioen 35,2 -6% 1 1
Allerhande 29,1 -3% 2 2
Libelle 12,6 -7% 3 3
De Telegraaf 11,1 -12% 4 4
AD Dagbladen 10,3 0% 5 7
Donald Duck 10,2 -10% 6 6
Veronica Magazine 9,8 -19% 7 5
Margriet 8,2 -10% 8 8
LINDA. 8,2 2% 9 11
Vrouw 7,9 -12% 10 9

Tabel 2: Ranking o.b.v. bereik, doelgroep Nederland 13+

“Echte vrouwenbladen”

Ook in de Top 10 van echte vrouwenbladen zien we verschuivingen. LINDA. is in deze categorie met een opmars bezig en heeft Libelle van de klassieke 3e plek gedreven LINDA. heeft daarbij een stijging van 2% op bereik laten zien. Alle andere bladen in de top 10 dalen qua bereik. Vriendin is nieuw in de Top 10 en heeft de plaats van Wij Jonge Ouders ingenomen.

% Bereik % Verschil Positie 2014 Positie 2013
Allerhande 39,0 -7% 1 1
Kampioen 32,3 -7% 2 2
LINDA. 14,8 2% 3 4
Libelle 13,5 -13% 4 3
Donald Duck 11,3 -3% 5 6
Veronica Magazine 10,1 -28% 6 5
Margriet 9,1 -9% 7 7
Vrouw 8,5 -14% 8 8
Vriendin 8,1 -4% 9 12
Privé 7,6 -22% 10 9

Tabel 3: Top 10 op basis van bereik onder vrouwen (20-49 jaar)

“Echte mannenbladen”

Bij de mannen is het bereik van de Kampioen bezig met een daling. Kampioen en de Allerhande behouden nog steeds de 1e en 2e plek. Voetbal International schuift een plaatsje omhoog en staat nu op de 5e positie qua bereik. Mediazine levert 22% van het bereik in en maar heeft hiermee wel de 10e positie bemachtigd ten koste van National Geographic.

% Bereik % Verschil Positie 2014 Positie 2013
Kampioen 29,5 -1% 1 1
Allerhande 19,0 3% 2 2
Donald Duck 12,9 -18% 3 3
Veronica Magazine 11,9 -3% 4 4
Voetbal International 9,9 -9% 5 6
Quest 9,7 -11% 6 7
De Telegraaf 9,3 -6% 7 5
AD Dagbladen 8,6 7% 8 8
Autoweek 7,8 -5% 9 9
Mediazine 5,7 -22% 10 11

Tabel 4: Top 10 op basis van bereik onder mannen (20-49 jaar)

Analyses op basis van NOM Print Monitor 2013-II / 2014-I en NOM Print Monitor 2014-II / 2015-I.

Mediabureau ZIGT, Isabelle Timmermans