Nieuwe bereikscijfers van publiekstijdschriften
20-10-2016

Nationaal Onderzoek Multimedia
Nieuwe bereikscijfers van publiekstijdschriften

Op 27 september publiceerde NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) de nieuwe bereikscijfers in de NOM Print Monitor 2015-II/2016-I. Deze publicatie gaat over de periode januari 2015 t/m juni 2016. In deze periode hebben 17.151 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.246.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Hierbij een update van de wijzigingen op het gebied van tijdschriften.

Ten opzichte van de vorige publicatie zijn een aantal titels niet meer verkrijgbaar: Fabulous mama&family, Kunst & Cultuur en de Waterkampioen. Een aantal nieuwe titels zijn toegevoegd aan het onderzoek: Elsevier Juist en MEIDEN Magazine (voor het eerst in NOM).

Verschuivingen t.o.v. NOM Print monitor 2014-II / 2015-I

Flow laat een groei zien van meer dan 26% in bereik onder Nederland 13+. Dit maakt dat het huidige bereik op 2,3% uitkomt. VT Wonen maakt ook een mooie stijging door van zo’n 21% en komt op een bereik van 5,3% uit. De grootste verliezers zijn Home and Garden (-167%), Grazia (-50%) en Cosmogirl (-50%). In absolute zin heeft vooral Veronica Magazine het zwaar te verduren met een verlies in bereik van bijna 30% waarmee het totaalbereik uitkomt op 7,6%.

Tabel 1: Stijgers en dalers berekend o.b.v. procentueel bereik, doelgroep Ned 13+

Top 10 best gelezen tijdschriften

De Top 3 van best gelezen tijdschriften in Nederland blijft ongewijzigd t.o.v. de vorige periode. Vrouw laat een stijging in het bereik zien wat meteen zorgt voor een verschuiving van plaats 8 naar plaats 5 in deze Top 10. Dit komt doordat vooral andere tijdschriften veel bereik verliezen (Veronica Magazine en Margriet).

% Bereik % Verschil Positie 2016 Positie 2015
Kampioen 33,9 -4% 1 1
Allerhande 29,8 2% 2 2
Libelle 11,8 -7% 3 3
Donald Duck 9,5 -7% 4 4
Vrouw 8,1 2% 5 8
LINDA. 8,0 -2% 6 6
Veronica Magazine 7,6 -29% 7 5
Margriet 7,4 -11% 8 7
Privé 7,4 -5% 9 9
Quest 6,5 -11% 10 10

Tabel 2: Ranking o.b.v. bereik, doelgroep Nederland 13+

‘Echte vrouwenbladen’

Bij de vrouwenbladen zien we geen grote verschuivingen in bereik in de top 5, wel lager in de top 10. Opvallend is dat een aantal titels forse daling in het bereik laten zien zoals Veronica Magazine (-33,3%) en Donald Duck (-20%). Verder laat maar één titel een stijging in bereik zien in deze Top 10: Privé. De Vriendin blijft qua bereik op hetzelfde niveau maar stijgt in de ranking wel naar positie 7.

% Bereik % Verschil Positie 2016 Positie 2015
Allerhande 38,1 -2% 1 1
Kampioen 29,2 -11% 2 2
LINDA. 13,7 -8% 3 3
Libelle 12,4 -9% 4 4
Donald Duck 9,4 -20% 5 5
Vrouw 8,3 -2% 6 8
Vriendin 8,1 0% 7 9
Margriet 7,8 -17% 8 7
Privé 7,8 3% 9 10
Veronica Magazine 7,6 -33% 10 6

Tabel 3: Top 10 op basis van bereik onder vrouwen (20-49 jaar)

‘Echte mannenbladen’

Ook onder de “echte mannenbladen” blijft de top 5 qua posities gelijk, echter zijn wel degelijk wijzigingen in het bereik zichtbaar. De daling van Kampioen onder de mannen is gestabiliseerd. Allerhande maakt zelfs een stijging door in het bereik maar blijft op een gevestigde 2e positie staan. LINDA. maakt in de mannelijke doelgroep een grote stijging door van 11%.

% Bereik % Verschil Positie 2016 Positie 2015
Kampioen 29,6 0% 1 1
Allerhande 20,2 6% 2 2
Donald Duck 12,1 -7% 3 3
Veronica Magazine 8,8 -35% 4 4
Voetbal International 8,8 -13% 5 5
Quest 8,7 -11% 6 6
Autoweek 7,6 -3% 7 7
Mediazine 5,6 -2% 8 8
LINDA. 4,7 11% 9 10
National Geographic 4,5 -18% 10 9

Tabel 4: Top 10 op basis van bereik onder mannen (20-49 jaar)

Analyses op basis van NOM Print Monitor 2014-II / 2015-I en NOM Print Monitor 2015-II / 2016-I.

Overal is Veronica Magazine dé grote verliezer deze publicatie. Zij verliezen terrein op de NL 13+ doelgroep evenals de mannen en de vrouwen. Wat verder opvalt is dat Donald Duck ook goed door de vrouwen wordt gelezen en dat LINDA ook veel mannelijke meelezers heeft. We zijn benieuwd hoe de rollen bij de volgende publicatie verdeeld zijn. Tot in april dan worden de cijfers van 2015-II & 2016-I bekend.