Nieuwe campagne Emmi Fondü en Raclette
24-11-2015

Ze smelten de kazen!
Nieuwe campagne Emmi Fondü en Raclette

Emmi Benelux is dé specialist op het gebied van Zwitserse kazen. ZIGT werkt al geruime tijd voor deze klant op de producten Emmi Fondü en Raclette en dit jaar voor het eerst ook op de All-in-One. De lancering van dit innovatieve product van Emmi heeft in oktober 2015 exclusief in Nederland plaatsgevonden.

Consumentencampagne Q4

Begin oktober is de Consumentencampagne van zowel Emmi Fondü als Emmi Raclette gestart. De campagne bestaat dit jaar uit een complete 360 graden samenwerking met Sanoma/SBS. Binnen deze samenwerking zijn TV, online, print en een event met elkaar verweven. Daarnaast is onderzoek een belangrijk onderdeel van de campagne.

Naast het feit dat de campagne zich richt op de verschillende producten van Emmi (Fondü, Raclette en de All-in-One) zijn ook de introductie van de nieuwe verpakking van Emmi Fondü en de on-pack promotion belangrijke communicatieboodschappen. Voor Emmi Fondü en Raclette is de primaire doelstelling het realiseren van reads voor de digitale magazines. Voor de All-in-One, nieuwe verpakking en on-pack promotion is juist het realiseren van bereik en contacten van belang.

TV wordt op een ludieke manier ingezet, namelijk in samenwerking met SBS6 programma MasterChef Australia. Rondom het programma worden billboards en activatiepromo’s uitgezonden. In de activatiepromo wordt opgeroepen om mee te doen aan een prijsvraag op de actiesite waarmee kans kan worden gemaakt op een Emmi Fondü pakket. Het antwoord op deze prijsvraag is terug te vinden in het digitale magazine wat weer bijdraagt aan het realiseren van de reads. Daarnaast worden floating bromo’s ingezet op SBS6.

De online campagne is uitgerold binnen het online-netwerk van zowel Sanoma als SBS. De inzet bestaat uit bannering, diverse nieuwsbrieven, online-video en Social Media posts. Tijdens de campagne wordt er per communicatieboodschap een andere communicatie uiting ingezet. Op deze manier kan de campagne volledig worden geoptimaliseerd op basis van de verschillende doelstellingen.

Als onderdeel van de 360 graden campagne was Emmi Fondü ook aanwezig op de Margriet Winterfair van 13 t/m 19 november. Ter aankondiging van de aanwezigheid op de fair zijn er printuitingen ingezet in Margriet en werd er online aandacht gerealiseerd op de website en in de nieuwsbrief van de Margriet Winterfair.

Socialmedia-strategie en social advertising

Het hele jaar door verzorgt ZIGT de contentcreatie, het community management en de social media advertising voor de Facebookaccounts van Emmi Fondü en Raclette. De Facebookpagina’s zijn ten tijden van de Q4 campagne ook ingezet om reads voor beide digitale magazines te realiseren. Met de Facebookposts worden de lezers getriggerd om meer inspiratie op te doen en de tips & tricks te lezen in het digitale magazine.

Naast het community management wordt er ook geadverteerd op Facebook. Dit jaar zijn naast de Direct Ads en rechterkantadvertenties ook carrousels ingezet. Met de recentelijke mogelijkheid van adverteren op Instagram is dit onderdeel ook aan de socialmedia-campagne toegevoegd.

Onderzoek

In opdracht van SBS & Sanoma verzorgt ZIGT Insights & Analytics een grote effectmeting voor deze multimediale campagne onder meer dan 750 respondenten. Hiertoe zijn alle online uitingen voorzien van meettags, waardoor de panelleden die zijn geconfronteerd met de uiting kunnen worden herbenaderd. Voor de televisiecampagne worden de contactkansen van de panelleden berekend en ook de bezoekers van de Margriet Winterfair worden benaderd. Hierdoor kan zowel het effect op het merk Emmi van de gehele campagne, als van de mediumtypen afzonderlijk, worden vastgesteld.

ZIGT Studio

ZIGT Studio heeft een grote bijdrage geleverd aan de campagne. Zij zijn verantwoordelijk geweest voor het ontwerpen en realiseren van alle uitingen voor elke mediumtype. Waaronder alle banners, diverse mailingen en de afbeeldingen voor Facebook. Daarnaast heeft ZIGT Studio ook het TV billboard voor de samenwerking met MasterChef ontwikkeld.

Meriam Bouwman
Meriam Bouwman
Digital Consultant