Nieuwe luistercijfers! Een update van Q1 2017
25-04-2017

Wagen Mattie & Wietze de stap?
Nieuwe luistercijfers! Een update van Q1 2017

Het eerste kwartaal in radioland zit er alweer op. Vandaag zijn de luistercijfers van februari-maart 2017 bekend gemaakt. Hét moment om te kijken hoe de zenders er voor staan in 2017. En uiteraard duiken we in de laatste nieuwsontwikkelingen omtrent Mattie & Wietze.

Gemiddelde & totale luistertijd

In onderstaande grafiek is goed te zien dat de gemiddelde totale luistertijd in alle doelgroepen in Q1 2017 stabiliseert of stijgt ten opzichte van 2015 en 2016. Alleen in de jonge doelgroep 20-34 is een forse daling te zien in totale luistertijd.

Marktaandelen (10+)

In het eerste kwartaal zijn de radiozenders over het algemeen herstellende van decembermaand. Bij de meeste zenders is het dus vooral goed te zien dat zij in Q1 2017 weer gestabiliseerd zijn qua marktaandeel. Maar zoals altijd zijn er ook wat bijzonderheden te zien. Het meest opvallende is toch het nog altijd zakkende marktaandeel van NPO 3FM. Van een marktaandeel van 6,3% in sept-okt 2016 en ook geen uitschieter in december (6,6%) zijn zij in het eerste kwartaal flink gezakt naar een marktaandeel van 4,8%. Daar moet bij gezegd worden dat NPO Radio 2 het traditiegetrouw goed gedaan heeft in december en nu qua marktaandeel flinke stappen maakt (feb-mrt 2017: 10,3%) ten opzichte van sept-okt 2016 (8,7%).

Sinds januari verloopt de spotverkoop van Radio Veronica en Sky Radio via OMS. Opvallend daar is dat Radio Veronica zakt in marktaandeel, 4,8 % in sept-okt 2016 en 4 tot 4,2% in het eerste kwartaal van 2017 en Sky Radio daarentegen laat een lichte stijging zien (9,2% > gem. 9,6% in Q1 2017).

De nieuwe ochtendshow bij Sky!

We blijven nog even bij Sky Radio, want afgelopen maand is ook bekend geworden dat het DJ duo van Q-Music Mattie & Wietze wellicht de overstap gaat maken naar Sky. Sky Radio is vooralsnog dé DJ-loze radiozender van Nederland. Het blijkt dat zij hierin nu een uitzondering gaan maken in het ochtend tijdvak om zo de luisteraars al in de ochtend naar de zender te trekken. Op deze manier proberen ze natuurlijk het zogenaamde doorluistereffect te realiseren. In onderstaande grafiek zijn de huidige gemiddelde luisterdichtheden op de doelgroep 10+ te zien in de diverse ochtend tijdvakken van de grote zenders. In het brede ochtend tijdvak doet Sky Radio het op dit moment al niet slecht ten opzichte van Q-Music. Als we echter inzoomen op de jongere doelgroep 20-34 jaar dan zien we wel een groot verschil in luisterdichtheid; Q-Music 2,3 & Sky Radio 1,1 (06.00-09.00u – Q1 2017). We zijn dus erg benieuwd wat het effect gaat zijn in de ochtend en wat het eventuele doorluistereffect zal zijn op de zender. De gemiddelde luisteraar op Sky Radio is nu 48 jaar, maar onze verwachting is dat de gemiddelde leeftijd flink zal gaan zakken met de mogelijke komst van Mattie & Wietze!

Q-Music lijkt deze week te reageren op de ontwikkelingen door tijdelijk nieuwe duo’s op de zender te testen in de ochtend en de middag. In de ochtend zijn de komende week Wim van Helden en Mandy Woelkens te horen en in de middag zijn dit Joost Swinkels en Hila Noorzai.

Uiteraard houden we jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen in radioland!

Mediabureau ZIGT, Lise Donkersloot