Nieuwe luistercijfers zijn bekend
21-06-2017

Heb je het al gehoord?
Nieuwe luistercijfers zijn bekend

Vandaag zijn de radio luistercijfers over de periode april-mei 2017 gepubliceerd, een geschikt moment voor een update. Zelf ben ik weer terug van mijn zwangerschapsverlof, dus ook goed voor mij, als radioliefhebber, om de cijfers in te duiken.

Overall zien we weinig verschuivingen in de meest recente cijfers, vergeleken met de vorige periode. 538 stijgt nog iets verder door en verstevigt zijn positie. De marktleider krijgt er 0,3% marktaandeel bij. Ook NPO Radio 4 en SLAM! winnen aan terrein en vergroten hun marktaandeel met respectievelijk 0,3% en 0,1%. Het lijkt er op dat 3FM in de vorige meetperiode de bodem bereikt heeft en krijgt er in deze periode 0,2% marktaandeel bij. Qmusic daalt licht en levert 0,3% marktaandeel in. Ditzelfde geldt voor Classic FM. Andere dalers zijn Radio 10, NPO Radio 2 en ORN.

Ochtend & middag

538 is marktleider. Ook de belangrijke ochtend- en middagtijdvakken liggen in handen van 538. Het ochtendprogramma van Evers blijft ongekend populair (16,9% marktaandeel, nummer 2 – NPO Radio 1 – heeft een marktaandeel van 11,9%). In de middag realiseert 538 het hoogste marktaandeel in het tijdvak ma-vr 16-19 uur (12,8% marktaandeel), nummer 2 – NPO Radio 2 – heeft een marktaandeel van 10,7%.

Wat wel opvallend is, is dat het marktaandeel in de middag niet significant is gestegen met de komst van Coen & Sander in augustus 2015. Het marktaandeel van het tijdvak ma-do 16-19 uur lag in de zomer van 2015 op 12,6% en als we kijken naar de meest recente cijfers is dit marktaandeel 12,9%. Een overgroot deel van de Coen & Sander luisteraar is bij hun overstap van 3FM niet meegegaan naar 538. Maar ze zijn ook niet bij Frank van der Lende van 3FM, blijven hangen.

Coen & Sander

Het marktaandeel van 3FM in dat tijdvak is met meer dan 40% gedaald sinds het vertrek van het populaire duo. Wel heeft 538, met het aantrekken van Coen & Sander, het marktaandeel in de middag in de doelgroep 20-34 jaar vergroot. Een van de doelen van 538 was om in dit tijdvak te verjongen, en dat lijkt te zijn gelukt (als we kijken naar het percentage luisteraars in deze leeftijdscategorie, gepercenteerd op het totale luisterpubliek).

NPO Radio 2 en Sky Radio lijken in dit middag tijdvak de ‘winnaars’, beiden realiseren een groei van respectievelijk 26% en 12% in de laatste 2 jaar. Sinds dit jaar is Ruud de Wild met zijn middagshow te horen op NPO Radio 2, dit is nog te kort om uitspraken te kunnen doen over het effect van zijn aanwezigheid.

Het marktaandeel van NPO 3FM in de ochtend is de laatste 2 jaar drastisch gedaald. Deze daling zette in toen Giel Beelen nog op dit tijdvak te horen was – sinds de zomer van 2015. Domien Verschuren heeft dit tijdvak overgenomen toen de zender een nieuw format kreeg in november 2016. Domien heeft het tij niet kunnen keren en met een marktaandeel van 5,2% in de meest recente luistercijfers staat deze zender op de 7de plaats – tussen Sky Radio en Radio 10.

Radio 2

De komst van Gerard Ekdom bij Radio 2 heeft voor deze zender een positief effect gerealiseerd. Waar het marktaandeel in de periode augustus-september 2015 nog uit kwam op 9,7%, realiseert Ekdom nu in de laatste cijfers een marktaandeel van 11,4%.

Qmusic

Waar we in de vorige update nog benieuwd waren naar het effect van de nieuwe ochtendshow op Sky Radio – een show mét radio DJ’s op de verder DJ-loze zender, weten we ondertussen dat dit van de baan is. Mattie & Wietze, het succesvolle DJ duo bekend van Qmusic, zouden deze nieuwe ochtendshow gaan voeren, maar zijn uit elkaar. Mattie is nog bij Qmusic met een nieuw onderhandeld contract en Wietze, tja…, waar is Wietze?

De meest recente luistercijfers laten vooralsnog geen grote wijzigingen zien in het luistergedrag. Huidig marktaandeel van 9,1% is maar 0,1% lager dan de periode hiervoor. Echter in de periode apr-mei is de laatste jaren steeds een kleine dip te zien in de cijfers. Mei-juni is vervolgens altijd weer een uplift te zien. Of het luisterpubliek Mattie zonder Wietze ook ziet zitten zullen we de komende maanden gaan zien in de cijfers. Qmusic is nog altijd opzoek naar een nieuwe sidekick.

NPO 3FM

Zoals iedereen weet staan de luistercijfers van NPO 3FM flink onder druk. Opvallend is dat deze periode de cijfers iets in de lift zitten. Er is een stijging t.o.v. de vorige periode gerealiseerd van 0,2% in het marktaandeel. Wanneer dit wordt afgezet tegen dezelfde periode vorig jaar dan is de daling fors -33%. Waar de daling in eerste instantie was ‘ingecalculeerd’ – aldus Jurre Bosman, directeur NPO Radio, afgelopen maart in het AD, lijkt er nu toch weer verandering op komst. NPO 3FM heeft naast een nieuw logo en 2 nieuwe stationsstemmen, sinds afgelopen woensdag ook een nieuwe slogan: “Music Starts Here”.

Tevens is het muziekformat, waar ze 7 maanden geleden mee begonnen zijn, teruggedraaid. Er is de laatste tijd minder hiphop te horen en iets meer muziek dat een ‘oudere’ doelgroep aanspreekt. De doelgroep moet weer wat ouder worden en schuift voor wat betreft de profilering weer op naar tot 35 jaar.

Jongeren

De zender heeft tot op heden niet de jongere doelgroep weten te veroveren. De daling in deze doelgroep lijkt deze periode iets gestabiliseerd na een drop down van meer dan 60% in marktaandeel (doelgroep 15-20 jaar) t.o.v. vorig jaar en het geduld lijkt op. Met deze veranderingen hoopt de zender de daling in ieder geval te neutraliseren.

Maar het blijft natuurlijk lastig om afgehaakte luisteraars weer terug te halen, ze komen te voet maar gaan te paard is een vaak aangehaalde uitspraak. De vraag is natuurlijk of NPO 3FM het format genoeg tijd heeft gegund om jongeren aan zich te binden en het een kans te geven, of is het sowieso niet (meer) mogelijk om met het medium een echt jong luisterprofiel te realiseren en was de missie op voorhand kansarm?

Hoe dan ook, ik ben nu weer de doelgroep van 3FM, dus wellicht zal ik de radio vaker op deze zender afstemmen, maar NPO Radio 2 is mij de laatste maanden toch ook wel erg goed bevallen…   

Mediabureau ZIGT, Veroni Engelhart