Nieuwe tariefstructuur JCDecaux
10-12-2014

Wat schuift dat?
Nieuwe tariefstructuur JCDecaux

In 2015 gaat JCDecaux werken met een nieuwe tariefstructuur, op basis van een vaste basisvakprijs en een aantal indexcijfers. Zij zijn de eerste in de out-of-home branche die het op deze manier doen. Wij leggen uit wat er precies verandert met de komst van deze nieuwe tariefstructuur.

Nationale pakketten

Het nieuwe tarief zal worden opgebouwd uit een basis vakprijs van € 80,00 voor nationale pakketten. Hier gaat vervolgens een drietal indices overheen:

Weekindex

Er is voor iedere week van het jaar een index bepaald tussen de 70 en de 125. De duurste weken zijn week 17 (vlak voor koningsdag), week 38 en 39 (start nieuwe schooljaar) en week 48 t/m 51 (einde jaar). Goedkoop zijn de weken 30 t/m 32 (hoog zomer) en de eerste vijf weken van het jaar.

Volume-index

Deze index is afhankelijk van het aantal vakken dat wordt afgenomen. Als er minder dan 1.000 vakken worden afgenomen, is de index het hoogst, namelijk 125. Als er meer dan 2.500 vakken worden afgenomen, dan is de index het laagst, namelijk 90.

Netwerkindex

Als laatste is er een netwerkindex. Deze bestaat uit drie afzonderlijke indices: een massabereiksindex, retailindex en een doelgroepindex.

Lokale pakketten

De opbouw voor selectieve pakketten is anders. De vakprijs hiervoor is € 120,00. Net als bij de nationale pakketten gaat hier de weekindex overheen. De volume-index vervalt, en de netwerkindex wordt anders opgebouwd:

  • Amsterdam = 150
  • Rotterdam = 150
  • Utrecht = 125
  • Den Haag = 125
  • Lokaal overig = 100
  • Selectiviteitsindex = 250 (objecten geselecteerd op basis van postcode of specifieke locaties)

Gevolgen voor de prijs

De gevolgen voor de prijs zijn echter per pakket verschillend. Hierbij twee rekenvoorbeelden:

Massabereikspakket Entree

2014: 1.650 vakken = € 195.000,- volgens de tariefkaart
2015: € 80,00 x 1.650 vakken x 100 (weekindex) x 100 (volume-index) x 100 (massabereiksindex) = € 132.000.

De bruto vakprijs lijkt zo een stuk lager te liggen dan de huidige tariefkaart van JCDecaux. Echter, als er wordt gekeken naar een lokaal pakket, zoals Amsterdam, komen we anders uit.

Lokaal pakket Amsterdam

2014: 700 vakken = € 100.000,- volgens de tariefkaart
2015: € 120,00 x 700 vakken x 100 (weekindex) x 150 (netwerkindex) =
€ 126.000,-

Transparantie in out-of-home tarieven

Het is een goede stap dat JCDecaux op deze manier meer transparantie wil aanbrengen in de tariefstructuur. Ook is het positief dat het verschil in seizoensprijzen meer zichtbaar te maken is voor een klant. Bij de meeste pakketten komt het brutobedrag in 2015 voordeliger uit in vergelijking met de huidige tariefkaart. De missie van JCDecaux is echter om deze bruto tarieven minder onderhandelbaar te maken het gat tussen bruto en netto tarieven te verkleinen. Als er niet meer onderhandeld kan worden, zullen de uiteindelijke netto kosten wel fors hoger uitkomen. Wij verwachten echter dat er in de praktijk altijd wel onderhandeld kan worden. Denk hierbij aan vaste klanten van JCDecaux die logischerwijs niet bereid zijn opeens veel meer te betalen.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor out-of-home adverteren? Neem contact op met ZIGT!