Nikkietutorials: Queen of YouTube
27-07-2016

Nikkie de Jager
Nikkietutorials: Queen of YouTube

Begin juli werd bekend dat Nikkie de Jager met haar beautyblog Nikkietutorials de meest invloedrijke vlogger van het moment is en daarmee Enzo Knol van zijn troon stoot. Dit is gebaseerd op de gegenereerde PR-waarde van het YouTube-kanaal. De PR-waarde wordt niet alleen behaald door veel views of berichten, maar ook door de mate waarin de achterban het enthousiasme deelt. Daarin doet Nikkie dus goede zaken.

Nikkie is professioneel haar- en make-up artiest en kan met een vlog in één klap 1,4 miljoen views genereren. En dat maakt haar YouTube-kanaal Nikkietutorials direct interessant voor adverteerders.

Bloggen en vloggen, wat is het?

“Bloggen” was in de jaren ’90 letterlijk een ‘online dagboek om te loggen wat er op het web gevonden werd’. Tegenwoordig is een blog veel meer dan dat: het lijkt meer op een online tijdschrift vol reviews en persoonlijke ervaringen. De auteur van de website, de blogger, biedt zijn of haar publiek een kijkje in de keuken van zijn leven. Voor veel jongeren is dit een manier om te kijken hoe hun leeftijdsgenoten of “voorbeelden” omgaan met dagelijkse zaken: hoe doen zij hun make-up? Welke kleren dragen zij? Wat vinden ze cool? Jongeren herkennen zichzelf in de situaties van de blogger/vlogger en leren op deze manier over de trends van dat moment; wat is cool en hip?

Veel YouTubers zijn ooit begonnen als blogger. Ze deelden hun content in artikelvorm op een blogwebsite. Tegenwoordig delen zij hun content vaak in videovorm. Dit noemen we dan een videolog, oftewel een vlog.

Nikkietutorials maakt video’s als professioneel haar- en make-up artiest. In haar vlogs geeft zij tips en tricks over een bepaalde make-up stijl of over trends op het gebied van haarstyling. Elke woensdag en zondag verschijnt er een nieuwe video op haar YouTube-kanaal.

Wat kan Nikkie voor u betekenen?

Om een beeld te schetsen van Nikkie’s bereik, op Twitter zijn er 230.000 followers, op Facebook heeft Nikkie meer dan 825.000 volgers. Dat zijn al aantallen waar men van op kan kijken, maar het kan altijd meer: op Instagram en YouTube lopen het aantal volgers en abonnees op naar meer dan 4 miljoen (!)wereldwijd! En daarmee is Nikkie in één klap een interessant medium geworden om marketingtechnisch in de gaten te houden: contentmarketing! Wie anders dan Nikkie kan een nieuwe make-up lijn van een bekend merk onder de aandacht brengen én haar publiek aansporen het product te gebruiken? Het gaat hierbij dan niet alleen om de grootte van het bereik, belangrijker is de kwaliteit. Een influencer zoals Nikkie kan met haar YouTube-kanaal Nikkietutorials heel populair zijn, het draait uiteindelijk om de relevantie en connectie met het merk.

Maryse van den Hurk, Mediabureau ZIGT