Foldergebruik in Nederland nog altijd springlevend
05-07-2018

NOM Folder Monitor 2018
Foldergebruik in Nederland nog altijd springlevend

Nederland is altijd een folderland bij uitstek geweest. Het foldergebruik in Nederland is in de afgelopen jaren bijzonder stabiel gebleven. Zet deze ontwikkeling zich door in 2018 en mogen we nog altijd spreken van Nederland folderland? Het antwoord: ja! Met de publicatie van de NOM Folder Monitor 2018 wordt de status en het belang van de folder in Nederland weer eens onderstreept: 95% van de Nederlanders van 13 jaar of ouder heeft in de afgelopen 12 maanden minimaal één folder gelezen.

Papier is nog steeds koning

De papieren folder voert nog steeds ruim de boventoon met 11,3 miljoen lezers in Nederland. Hierbij dient wel gezegd te worden dat het percentage mensen wat de papieren folder ontvangt in de laatste jaren wat aan het slinken is, mede ook door de invoering van de JA/JA sticker in de regio Amsterdam. In 2015 ontving nog 81% van de Nederlanders de papieren folder. Tegenwoordig ontvangen 10,6 miljoen Nederlanders de papieren folder, wat gelijk staat aan 77%. Dit betekent dus ook dat 23% tegenwoordig de folder níet ontvangt. Opvallend detail: hoger opgeleiden geven vaker aan de folder niet te willen ontvangen. Tot slot is de digitale folder aan een opmars bezig. Deze bereikt 4,6 miljoen Nederlanders, tegenover 4,4 miljoen bereikte Nederlanders vorig jaar.

Koopjesjagers <3 folders

Voor zowel de papieren- als de digitale folders bereiken de supermarkten nog altijd de meeste mensen (74%), gevolgd door folders van warenhuizen (63% en folders van aanbieders van persoonlijke verzorging (55%). Maar haalt het lezen van deze folders dan ook daadwerkelijk iets uit? Het antwoord: absoluut! Slechts 14% geeft aan dat het lezen van de folders géén invloed op het aankoopgedrag van bepaalde producten heeft. De helft van de respondenten meent zelfs regelmatig producten uit folders te kopen. Men gebruikt de folder voornamelijk om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en vindt ze dan ook overwegend informatief en handig. Het is dan ook niet gek dat maar liefst 81% naar aanleiding van een folder in actie komt en dat folders voor 43% van de Nederlanders mede het boodschappenlijstje bepalen.

Still alive and kicking!

De folders kunnen nog altijd rekenen op grote waardering van de Nederlander. Men geeft folders gemiddeld een 6,9 als waarderingscijfer: dit is in de afgelopen jaren niet veranderd. Vooral vrouwen en mensen die papieren folders ontvangen geven de folder hoge cijfers. Sterker nog: de waardering voor de folder is zo hoog dat meer dan de helft aangeeft dat men de papieren folder zou missen als deze niet meer verschijnt. Er mag dus met recht nog steeds gesproken worden over Nederland folderland!

Het onderzoek is online uitgevoerd onder ruim 6.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder door GfK, in opdracht van DDMA en NOM. Zie ook: ddma.nl/actueel/ruim-helft-nederlanders-zou-folder-missen.

ZIGT Mediabureau, Bryan Bunink