
AdWords stopt met forced pre-rolls
Non-skippable YouTube ads inzetten binnenkort niet meer mogelijk
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar Google AdWords gaat binnenkort stoppen met het vertonen van de non-skippable in-stream advertenties (ook wel forced advertenties genoemd).
Deze pre-rolls van maximaal 20 seconden worden vaak door ons ingezet op YouTube, maar Google maakt binnenkort een eind aan deze advertentievorm. Je kunt deze advertentie tegenkomen op YouTube voor een video, waarbij het niet mogelijk is om de pre-roll over te slaan:

Google gaat binnenkort alleen nog maar video’s uitleveren via TrueView, waarvoor de maximum duur van 20 seconden niet meer geldt. Je rekent bij deze advertentievorm af per 30 seconden, afgekeken video (afhankelijk van de videolengte) of als iemand een interactie heeft met je video. Deze skippable video kan dus na 5 seconden overgeslagen worden:

Wij zetten kort de voor- en nadelen op een rijtje voor je.
Nadelen van TrueView
- Doordat je op basis van CPV (kosten per afgekeken video) afrekent ligt de CPM (kosten per duizend vertoningen) een stuk hoger.
- Je uitkijkpercentage ligt een stuk lager.
- Hoewel je Forced absoluut niet 1-op-1 kunt vergelijken met TrueView vanwege het verschillende doel en afrekenmodel moet je je bij de vraag of je TrueView wilt inzetten goed afvragen of je video geschikt is voor deze advertentievorm.
Voordelen van TrueView
- Gebruikers die de video wel uitkijken zijn een stuk kwalitatiever, omdat ze dit vrijwillig doen.
- Bij een goede video met een herkenbare begintune (denk hierbij maar aan de Yippie-Jaja-Yippie-Jeee slogan van Hornbach) of herkenbaar logo werk je goed aan je herkenbaarheid, doordat je voor de eerste 29 seconden (of niet uitkijken bij een video van korter dan 30 seconden) niet betaalt.
De verwachting is dat Google deze wijziging de komenden weken uitrolt, waarbij minder impressies worden uitgeleverd en/of de CPM gaat stijgen.
Gelukkig heeft Google nog genoeg interessante mogelijkheden over waardoor YouTube nog steeds een geschikt platform is om in te zetten voor korte video’s. Deze ontwikkeling is in principe niet negatief, maar je moet je goed afvragen of een TrueView video past bij een advertentievorm waarin de video na vijf seconden skippable is, en het dus slim is je belangrijkste boodschap in de eerste vijf seconden verteld te hebben.
Ben je benieuwd of online video slim is voor jou om in te zetten, of zit je met de handen in het haar omdat je inzet grotendeels bestaat uit non-skippable pre-rolls? Neem gerust contact met ons op, en wij kijken graag mee hoe we een mooie (YouTube)videocampagne kunnen opzetten voor je.
Mediabureau ZIGT, Gina van den Bogaard