NPO Radio 2 blijft marktleider en vergroot voorsprong
25-10-2019

Update luistercijfers augustus-september 2019
NPO Radio 2 blijft marktleider en vergroot voorsprong

Afgelopen dinsdag zijn de nieuwste luistercijfers gepubliceerd, over de periode augustus-september 2019. Op de brede 10+ doelgroep zien we dat NPO Radio 2 verder doorgroeit naar een marktaandeel van 12,4%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een index van 113 en laat NPO Radio 2 de grootste groei zien. Wij verwachten dat NPO Radio 2 deze koppositie ook niet meer zal afstaan dit jaar.

Zender Aug-sep '19 Jul-aug '19 Index Aug-sep '18 Index
NPO Radio 2 12,4% 11,9% 104 11% 113
Radio 538 10,6% 11% 96 11,2% 95
Q-Music 10,1% 9,7% 104 9,5% 106
Radio 10 9,7% 9,8% 99 9,3% 104
ORN Radio 9,2% 9,1% 101 8,8% 105
Sky Radio 8,4% 8,4% 100 8,3% 101
NPO Radio 1 8,1% 8,5% 95 7,9% 103
E Power Radio 4,7% 4,7% 100 6,2% 76
NPO Radio 5 4,4% 4,4% 100 4,2% 105
Radio Veronica 3,6% 3,6% 100 3,7% 97
100% NL 3,3% 3,2% 103 3,7% 89
NPO Radio 4 2,5% 2,6% 96 2,2% 114
NPO 3FM 2,5% 2,6% 96 2,7% 93
SLAM! 1,3% 1,4% 93 1,5% 87
Classic FM 1,1% 1,1% 100 1,5% 73
Sublime 0,8% 0,9% 89 0,8% 100
BNR Nieuwsradio 0,7% 0,6% 117 0,7% 100

Marktaandeel 10+ ma-zo 6-24

NPO Radio 2 Programma’s

Wanneer we inzoomen op de programma’s en bijbehorende tijdvakken van NPO Radio 2 dan zien we dat de stijging de hele programmering betreft. De grootste stijger is De Staat van Stasse die in het tijdvak 20:00-22:00 uur op de doordeweekse avond zijn marktaandeel ziet stijgen van 8,9 precies 1 jaar geleden naar 10,7 in de meest recente luistercijfers (index 120). Ook Wout2Day (18:00-20:00 uur) laat een mooie stijging zien van 9,4 naar 11,2 (index 119). Het ‘lastige’ tijdvak in de ochtend, waar Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte ruim een jaar geleden het gat dat Gerard Ekdom achterliet moesten opvullen, doet ook goede zaken. Zij zien het marktaandeel groeien van 11,5 vorig jaar naar 13,3 in de laatste cijfers (index 116). Maar de grootste zijn ze (nog) niet in dit tijdvak. Dat is (nog net) 538 met Frank Dane met een marktaandeel van 13,8. Ruud de Wild met De Wild in de Middag mag zich (sinds de zomer) ook weer de nummer 1 van de middag noemen met een marktaandeel van 13,4, waar het vorig jaar op 11,6 stond (index 116).

Top 5

In de Top 5 grootste zenders van Nederland wordt NPO Radio 2 (12,4 – index 113) vergezeld door Radio 538 (10,6 – index 95), Qmusic (10,1 – index 106), Radio 10 (9,7 – index 104) en Sky Radio (8,4 – index 101). Wat overigens wel opvallend is, is dat de grootste zender van Nederland niet ook het hoogste weekbereik heeft. Zowel 538 (21,1% netto bereik), Sky Radio (18,6%) als Qmusic (17,8%) bereiken wekelijks meer luisteraars dan NPO Radio 2, die met 16% de 4de positie neemt in dit rijtje. Radio 10 sluit deze Top 5 af op de vijfde plek met 12,5% bereik. Dat NPO Radio 2 toch een veel hoger marktaandeel heeft, geeft aan dat deze luisteraars langer naar ‘hun’ zender luisteren. Even in een overzicht:

Zender Aantal luisteraars per week
Radio 538 3.197.000
Sky Radio 2.814.000
Q-Music 2.695.000
NPO Radio 2 2.421.000
Radio 10 1.893.000

10+ Ma-zo 6-24

Fun Facts

Wanneer we naar andere doelgroepen kijken dan de 10+ doelgroep dan zien we dat Qmusic het vooral heel goed doet onder de jongere doelgroep (13-34 jaar), waarna 538 het marktleiderschap overneemt op de doelgroep 35-49 jaar. Vanaf 50 jaar en ouder is NPO Radio 2 de grootste. Op de commerciële doelgroep 20-49 jaar is 538 de grootste, op de voet gevolgd door Qmusic (met 0,1% verschil). Op de ‘andere’ commerciële doelgroep 25-54 jaar is NPO Radio 2 de grootste, op de voet gevolgd door Radio 538 (wederom met 0,1% verschil).

Ten opzichte van 5 jaar geleden is Radio 10 de grootste stijger. Deze zender is in 5 jaar tijd van een marktaandeel van 4,4% naar 9,7% gestegen, een groei van 120%! Niet geheel verassend natuurlijk, maar NPO Radio 3 heeft het omgekeerde resultaat laten zien. Zij zijn van een marktaandeel van 9,9% in 2014 gedaald naar een aandeel van 2,5% in 2019. Een daling van -75%.

Een andere interessante verschuiving in de laatste 5 jaar is het luisterprofiel van Sublime. In 5 jaar tijd is het zeer mannelijke profiel (met selectiviteit 135) verschoven naar een meer gemiddeld profiel (met selectiviteit 106). Ook SLAM! is aanzienlijk minder mannelijk dan 5 jaar geleden (selectiviteit 143 naar 129) maar behoort nog steeds tot de Top 3 zenders met het meest mannelijke profiel luisteraar (met op de eerste plaats BNR Nieuwsradio, gevolgd door Radio Veronica en SLAM!).

Verder zagen we een opvallende verschuiving bij de klassieke zenders ClassicFM en NPO Radio 4. Had Classic FM nog een wat mannelijker profiel 5 jaar geleden (selectiviteit 109), is dit nu, 5 jaar later een meer vrouwelijk profiel geworden (selectiviteit 113). Voor NPO Radio 4 zien we precies het tegenovergestelde gebeuren. Had deze zender 5 jaar geleden nog een iets wat vrouwelijker profiel (selectiviteit 103) zien we nu in de laatste meetperiode vaker een mannelijke luisteraar (selectiviteit 117).

ZIGT Mediabureau, Veroni Engelhart