NULab: een kijkje in de keuken van NU.nl
02-02-2015

ZIGT bij NULab
NULab: een kijkje in de keuken van NU.nl

Dinsdagmiddag 27 januari was ZIGT aanwezig bij NULab: een initiatief van NU.nl om jonge talenten in de media kennis te laten maken met ze en een kijkje in de keuken te geven.

Als eerste kwam Daan Smink (Chef Sport) aan het woord. We kwamen onder andere te weten dat printmedia nog steeds voorrang krijgen op journalistieke vragen, omdat de dagbladen tenslotte verkocht moeten worden en online nieuws gratis te verkrijgen is. Zo handelt ook Feyenoord; op vrijdag is er een persconferentie met de trainer. Deze mag NU.nl bijwonen, maar het interviewen van spelers wordt voorbehouden aan printmedia journalisten. Overigens heeft NU.nl bij Ajax wel dezelfde rechten als printmedia. Betekent dit dat Ajax vooruitstrevender is dan Feyenoord? Of probeert Feyenoord heel nobel de printmedia nog een boost te geven?

Ook het welbekende NU pushbericht kwam aan bod. Smink gaf aan dat het bij elk pushbericht weer spannend is. Er moet snel geschakeld worden, elke nieuwssite wil tenslotte het eerste nieuws uitsturen. Na één druk op de knop duurt het nog 47 seconden voordat het push bericht zichtbaar is bij de app-gebruikers.

Vervolgens kwam Jurriaan (Productmanager NU.nl) aan het woord. Jurriaan vertelde dat het team van Nu.nl continue verbetering van het product nastreeft. Zo staat de gebruiker centraal en worden vernieuwingen altijd getest in een eigen lab. Aan de hand van benchmarks wordt bepaald of een artikel op de juiste plek staat of dat er een andere foto toegevoegd moet worden. Het motto van Jurriaan is gebaseerd op die van een oud bekend voetballer: ‘falen, falen, falen, alleen daar kun je mee winnen’.

Na een korte pauze werd de focus gelegd op het werk van de vele mediaplanners die aanwezig waren. Al vanaf 2012 wordt er geroepen dat branded content ‘king’ is en dat de consument er zelf om vraagt. Met branded content wordt de mengvorm van commercie en redactie bedoeld. Op NU.nl worden branded content artikelen bovengemiddeld goed worden gelezen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om deze artikelen in het lijstje ‘meest gelezen artikelen’ op te nemen, maar de verwachting is dat dit in 2015 zeker zal gebeuren.

Als laatste kwam Orban Büller (Mobile Advertising Developer) aan het woord over mobile advertising. Mobile is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor de consument, er zijn meerdere connectie momenten op een dag met verschillende devices. Van alle pageviews van NU.nl wordt inmiddels 77% op een mobile device bekeken. Het is voor zowel mediabureaus als adverteerders belangrijk om hier rekening mee te houden.

Orban refereerde ook nog aan de invention van Steve Jobs in 2007: mensen met handen laten “werken”. Met die quote in het achterhoofd probeert het development-team van NU.nl steeds nieuwe vormen van banners te ontwikkelen die meer doen dan alleen zenden. Interactie is key.

Samenwerking ZIGT & Sanoma

ZIGT heeft ruime ervaring met het inzetten van NU.nl als online mediumtitel. Voor diverse van onze klanten adviseren wij de inzet van NU.nl om hiermee vaak in één dag een groot bereik te realiseren. Zo hebben we voor de campagne van Manutan een skybox op NU.nl ingezet, zowel op desktop als tablet. Het doel van deze campagne was breed een groei in naamsbekendheid te realiseren. De skybox heeft 1 dag live gestaan en heeft bijna 1,3 miljoen unieke vertoningen gekend. Hiermee wordt dus bevestigd dat het aantal unieke gebruikers op de website rond de 1,3 miljoen ligt.

Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk