OMS-radiodag
25-10-2016

Een kijkje in de muzikale keuken
OMS-radiodag

Donderdag 13 oktober was het zover: de nieuwste lichting radioplanners van medialand maakte zich op voor een kijkje in de muzikale keuken van One Media Sales, de grootste salesorganisatie voor radio in Nederland. Met een vol middagprogramma is allereerst een dappere poging gedaan om ons – de ZIGT afvaardiging, bestaande uit mediaplanner Nicole Waaijer en ondergetekende, en collega planners van andere bureaus – de andere kant van radio planning te laten zien, namelijk die van de exploitant ten opzichte van die van een mediabureau. Een poging die, aan alle reacties te horen, meer dan geslaagd is.

Nadat we het bijzonder mooie pand aan de Bergweg in Hilversum binnen traden, waarbij verschillende grote namen van de radiowereld zich plotseling in levende lijve in dezelfde ruimte als wij bevonden, werd ons tijdens een presentatie haarfijn uitgelegd dat bijvoorbeeld ‘een kleine wijziging in een uitzendschema’ voor de exploitant een stuk meer moeite blijkt te kosten dan alleen een druk op de knop. Een opvatting die bij menig mediaplanner inmiddels de wereld uit geholpen is. Daarbij zijn uiteraard alle facetten van adverteren op de radio, zowel via FM als online, luistercijfers, marktontwikkelingen, en andere onderdelen die niet mogen ontbreken op een dergelijk evenement besproken.

Vervolgens was het de beurt aan radio DJ Daniël Lippens, bekend van De Avondploeg op Radio 538. Relatief onbekend als hij is met mediaplanning, vertelde hij wat voor rol radio voor hém speelt in zowel zijn professionele als zijn privé leven. Uiteraard op een manier waardoor direct duidelijk werd dat hier iemand stond te praten die door middel van zijn stem en wijze van vertellen zijn brood verdient. Ter afsluiting van zijn verhaal nam hij ons allen mee naar een opnamestudio, waarin met (voor de rest van de wereld) ingewikkeld uitziende handelingen en een snel geïmproviseerde voice-over werd laten zien dat radio maken een vak apart is.

Daniël Lippens in actie in een back-up studio van Slam!FM.

Om verschillende vakgebieden te combineren werd het programma afgesloten met het opnemen van een radiospot, waarvoor de gehele groep was opgedeeld in drie concurrerende teams. Niet geheel onverwachts moest deze spot in het teken staan van het aanprijzen van OMS. Bij de brainstorm werd duidelijk dat er behoorlijk wat keuzen gemaakt moeten worden bij het creëren van een reclamespot: de spotlengte, de boodschap, wel of geen specifieke details benoemen, stemgeluid, de toon, wel of geen tag-on(s), en nog veel meer. Nadat de opnames ter plekke door een professional werden bewerkt bleek achteraf dat het horen van een zelf ingesproken spot toch wel erg leuk is.

Al met al was het bezoek aan One Media Sales zeer de moeite waard. Het leerzame werd met het leuke gecombineerd, we hebben veel mail- en belcontacten nu eens in het echt gezien, en alles heeft grote indruk gemaakt op iedereen. Wanneer er een volgende editie wordt georganiseerd, kunnen we niet anders dan aanraden om, wanneer je er eentje ontvangt, zeker in te gaan op een uitnodiging.

Dion Scheepmaker
Dion Scheepmaker
Media Planner