On holy ground
05-10-2016

Adfo Innovation Study Tour
On holy ground

Naast een gesprek met een van de belangrijkste venture capitalists van de wereld staat voor ZIGT’s Joost Istha vandaag een bezoek aan de holy ground van Facebook op het programma. We delen graag de insights van Dag 2 van de ‘Adfo Innovation Study Tour’, waarin de top van het Nederlandse bedrijfsleven een rondgang maakt langs San Francisco, Silicon Valley en Los Angeles.

Voordat we Facebook bezoeken, spreken we een van de belangrijkste venture capitalists (VC’s) in de wereld. Andreessen Horowitz heeft als VC een prima track record, met investeringen en deelnemingen in bedrijven als AirbnbBuzzfeed en Pinterest. In totaal bevat het portfolio van deze Amerikaanse club meer dan vierhonderd bedrijven. De meerderheid heeft een sterke relatie met media, software en data. Zoals bijvoorbeeld Optimizely & Mixpanel, dat flink aan het uitbreiden is richting Europa. Zij zetten consumentengedrag op (mobiele) websites om in persoonlijke gebruikerservaringen, door de sites en ook advertenties en aanbiedingen real time aan te passen aan het gedrag. De beste content en commerciële boodschap die nú bij je past.

De business scouts van Andreessen Horowitz kijken nu vooral naar bedrijven die zich bezighouden met drones, bio data, toepassingen van virtual en augmented reality, machine learning en automated voertuigen. Van de 5,8 miljard wordt 2,7 miljard ook echt uitgeleend of geïnvesteerd. De VC zit bovenop de start ups, scale ups en early-, mid- en late-stage bedrijven. Werkelijk niets wordt aan het toeval overgelaten, de betrokken ondernemers worden getraind, gecoacht en nauwlettend gevolgd.

Elite-lijst van developers

Gigster is ook een van hun ventures. Een ‘invite only network for the best (developers) talent on the planet’. Een soort marktplaats van waaruit 800 topdevelopers in teams werken aan uitdagende projecten. Van het bouwen van een datingapp tot het oplossen van ingewikkelde problemen bij bedrijven. Het beste nieuws van Gigster is dat er een wachtlijst is met developers. In een wereld waar goede developers nauwelijks te vinden zijn, is het op z’n minst interessant dat hier iets is neergezet waar die groep per se bij willen horen; een soort elite-lijst van developers. En dat heeft niet alleen met de sky high vergoedingen te maken die ze er krijgen.

Nieuw: een creatieve Facebook hub

Ronduit indrukwekkend is de ontvangst bij Facebook. Holy ground, zo voelt het. Het terrein is veel meer dan een kantoor. Het omvat een heel dorp; meerdere gebouwen, een enorme campus, meerdere restaurants – groot en klein, game rooms, shops, fietsverhuur en prachtig aangelegde parken. En natuurlijk allemaal gratis voor de medewerkers van Facebook. Gary Briggs, CMO bij Facebook, probeert zich kwetsbaar op te stellen: tweederde van de Facebookgebruikers is ervan overtuigd dat hun data wordt doorverkocht aan adverteerders. Volgens Briggs is dat vervelend, want daar zijn ze nog helemaal niet uit of dat gaat gebeuren… Enfin, dat er meer en beter moet worden uitgelegd aan al die mondige Facebookers, is wel duidelijk – ook bij het bedrijf zelf. Wij krijgen natuurlijk vooral uitleg over de commerciële proposities van Facebook. Allereerst Messenger; dat kan in de US al geautomatiseerd ingezet worden door bedrijven en is zo wellicht interessanter dan sms. Vervolgens krijgen we de ins en outs over Instagram te horen, dat nog steeds als een bezetene groeit en steeds meer te bieden heeft voor adverteerders. Als laatste wordt het concrete idee gelanceerd van de creative hub, die vanaf half november voor (reclame/media)bureaus en hun klanten wordt opgezet. Handig, want er zit bijvoorbeeld een tool in waarmee je adverteerders de advertenties kunt laten zien, ook al zit hij of zij zelf niet in de gekozen doelgroep. De missie van Facebook is niet nieuw (Give people the power to share and make the world more open and connected) maar dat in 2015 maar liefst 460 innovaties zijn geïntroduceerd is toch een indrukwekkend gegeven. Of dat 75% van de mensen bij Facebook minder dan drie jaar in dienst is. We lopen de deur uit met allemaal eenzelfde gevoel: die Briggs weet Facebook krachtig neer te zetten.

Zie hier ook deel 1 van de Adfo Innovation Study Tour’.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer