One Media Sales: de spits wordt duur betaald
24-03-2014

Spottend
One Media Sales: de spits wordt duur betaald

Sinds begin dit jaar hanteert One Media Sales (OMS), de salesorganisatie voor spotzendtijd op 538, 100%NL, Radio10, SlamFM en SublimeFM, een aantal gelijke tijdvakindices die voor het hele zenderpakket hetzelfde zijn.

Deze indices zijn voornamelijk gebaseerd op het luisterprofiel van 538. Hier liggen logischerwijs de indices in de spitstijden hoger dan midden op de dag, immers 538 wordt in de spitsuren extra goed beluisterd met programma’s als Evers Staat Op en Ruuddewild.nl. Kijken we echter naar de overige zenders dan leveren deze zelfde pakketindices hier tegenstrijdige tarieven op.

De overige OMS zenders hebben een duidelijk ander luisterprofiel dan 538. Zo is de focus op spitstijden er veel minder (SlamFM en SublimeFM) tot helemaal niet (100%NL en Radio10). Deze beide laatste zenders presteren beter buiten de spits, tussen 10.00 en 16.00 uur. Het is dan ook nadelig voor adverteerders dat gedurende deze minder presterende spitstijden wel een hogere index van 130 van toepassing is.

De andere kant op geredeneerd geldt dit overigens ook; gedurende de goed beluisterde uren in de middag op 100%NL en Radio10 wordt een index van 95 aangehouden, waar een hogere index juist logischer zou zijn.

Een verwarrende situatie die ontstaat doordat het luisterprofiel van 538 gedurende de dag als leidend wordt aangehouden binnen het commercieel beleid voor alle zenders van OMS. Desgevraagd geeft One Media Sales aan dat er bij tegenstrijdige situaties aangaande indices en zenderprestaties altijd naar een passende oplossing zal worden gezocht.