
Online Ad Spend study
Online Ad Spend study 2015 Q1
De online media investeringen zijn in het eerste kwartaal van 2015 gegroeid met 9% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014, wat neerkomt op een totaalomzet van 377 miljoen euro. Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland.
Dit jaar wordt voor het eerst een inschatting gegeven van de advertentie uitgaven op social platforms (o.a. Facebook, LinkedIn en Twitter). In het eerste kwartaal van 2015 is een geschatte groei van 43% gerealiseerd ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit betekent dat in dit eerste kwartaal rond de 28 miljoen euro is uitgegeven aan social advertising.
Video advertising continueert de sterke groei van het afgelopen jaar. In een traditioneel zwak eerste kwartaal groeide de omzet van online adverteren via video’s met 26% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. In de display categorie nam mobile advertising bijna de gehele groei voor haar rekening.
Ook voor programmatic advertising is een sterke groei waarneembaar. Maar liefst 40% ten opzichte van de besteding over 2014. Er kan gesteld worden dat deze vorm van online advertising een vaste plaats heeft ingenomen in de mix van verkoopkanalen.
Online ad spend | +8,9% |
Mobile | +49% |
Social | +43% |
Programmatic | +40% |
Online video | +26% |
Sinds 2010 publiceert IAB in samenwerking met Deloitte de online media bestedingen voor Nederland. De inhoud van dit rapport wordt gevormd door data die rechtstreeks wordt verzameld uit de online community bestaande uit uitgevers, adverteerders en media planners. Daarnaast zijn er voor dit onderzoek 33 Nederlandse spelers binnen de online advertentiemarkt ondervraagd.