Online bereiksonderzoek DDMM onder vuur
27-01-2015

Problemen met IOS-apps
Online bereiksonderzoek DDMM onder vuur

Door problemen met het meten van iOS-apps hebben zes grote uitgevers besloten hun contract op te zeggen als er geen verbetering optreedt. Hierdoor is de voortzetting van het bereiksonderzoek onzeker.

Vinex-directeur Wouter Hulst meldt dat GfK, de uitvoerder van het DDMM onderzoek, geprobeerd heeft een nieuwe methode te ontwikkelen om Apple apps weer goed te kunnen meten. Helaas leverde dit nog niet het gewenste resultaat op. De Technische Commissie heeft vervolgens aan het Vinex-bestuur laten weten dat ze de cijfers voor het DDMM-bereiksonderzoek niet kon accepteren en adviseerde om de Apple-app gerelateerde cijfers niet te gebruiken.

‘Op basis van dit advies hebben de zes grootste exploitanten, TMG, De Persgroep, RTL, NPO, Marktplaats en Sanoma (samen met PMA), besloten om hun bijdrage aan het onderzoek per 1 april 2015 stop te zetten’, zegt Hulst. ‘Wel zijn we nog met GfK in gesprek om voor het einde van het eerste kwartaal wél met goede iOS apps data te komen. Lukt dat dan kunnen de grote exploitanten weer aansluiten. Zo niet, dan wordt het onderzoek gestopt.’

In mei vorig jaar werd bekend dat het DDMM-onderzoek was uitgebreid met cijfers over mobiel bereik. De impact van het niet goed kunnen meten van iOS-apps is moeilijk te bepalen. Maar een voorbeeld geeft aan dat er grote verschillen kunnen ontstaan: als het gemiddelde bereik voor week 37 tot en met 44 wordt vergeleken met het gemiddelde bereik van week 45 en 46, dan daalt het bereik van de top 50 iOS apps gemiddeld met 34 procent.

Wij als mediabureau begrijpen de keus van deze exploitanten om eruit te stappen dan ook. Ondanks dat we geen planning maken alleen op basis van DDMM, zou het zeer zonde zijn als het online mediumtype geen serieus bereiksonderzoek heeft. Er is nog geen goed alternatief onderzoek op de markt dat het wegvallen van het DDMM-onderzoek kan opvangen.

GfK gaat nu de cijfers onder haar eigen verantwoordelijkheid naar de markt sturen onder de naam GfK-DAM-data. Dit ondanks de afkeuring van deze cijfers door de Technische Commissie. De levering van deze cijfers is eind december 2014 weer begonnen.

Mediabureau ZIGT, Menno Westinga