Online media investeringen in Nederland
26-03-2015

Online versus traditioneel
Online media investeringen in Nederland

Het IAB heeft de online media investeringen van 2014 (Online Ad Spend Study) gepubliceerd. In de Nederlandse markt is er afgelopen jaar 1,4 miljard euro in digitale media geïnvesteerd. Om dit in perspectief te plaatsen: in de traditionele mediumtypen is in 2014 1,9 miljard geïnvesteerd.

De online groei ten opzichte van 2013 ligt op ruim 13%. Dit zijn interessante ontwikkelingen, jammer dat er in het rapport weinig aandacht besteed is aan Internet in de mediamix en hoe de verhoudingen daarbinnen zijn verschoven.

Het feit dat er ook Search bestedingen in het rapport staan is erg prettig: er is immers geen enkel ander rapport dat deze bestedingen inzichtelijk maakt. Het zou ideaal zijn als Google ook mee zou doen aan dit onderzoek.

Programmatic Trading neemt een groot aandeel in de bestedingen: 143,5 miljoen euro. Wat helaas niet in dit onderzoek naar boven komt, is het aandeel ‘private’ versus openbaar. Zonde, want juist deze data zorgt voor een beter inzicht in de groeiende markt.

Als we de verdeling in bestedingen voor de totale markt vergelijken met de bestedingen die bij ZIGT zijn gedaan in 2014 zien we een aantal verschillen. Wat opvalt is dat het aandeel in videobestedingen in de markt nu op 15% zit en bij ZIGT zitten we op 25%. Een ander onderdeel waar we bij ZIGT een flink groter aandeel hebben, is wat gerubriceerd is onder ‘other’ (native advertising, branded & sponsored content). De Nederlandse markt zit op 9% en bij ZIGT is dit aandeel 17%.

Meer weten? IAB Online Ad Spend Studie 2014