Online mediatrends in 2014
22-11-2013

Lap tekst
Online mediatrends in 2014

2013 nadert zijn eind en op zulke momenten komen de trendwatchers om de hoek kijken om voorspellingen te doen voor het volgende kalenderjaar. Dit geldt ook voor het online medium. In dit artikel worden een viertal uit het oog springende mediatrends besproken.

Het jaar 2014 wordt het jaar waarin mobiel eindelijk tot zijn recht moet gaan komen. Zo moet het een vereiste worden om content mobielvriendelijk aan te bieden; organisaties die nog geen mobiele website hebben zullen hier in 2014 echt aan moeten geloven.

Facebook moet binnen social media langzaamaan zijn koppositie gaan prijsgeven. Zo wordt Twitter onder de jeugd steeds populairder dan Facebook. Daarbij wint Google+ steeds meer aan marktaandeel, waarbij het nu al het tweede sociale netwerk qua omvang is. Verder is de relatief grootste stijging zichtbaar bij social media als Instagram en Snapchat, waar de focus op visuele content ligt. Partijen als Facebook en Google hebben deze trend ook door en hebben daarom beiden een bod gedaan op Snapchat, waarbij Google het bod van 3 miljard dollar van Facebook heeft overboden met een bod van 4 miljard dollar. Tot op heden is Snapchat nog niet voor een dergelijk bod gevallen.

Om consumenten op een zo effectief mogelijke manier te bereiken komt de focus steeds meer te liggen op content marketing. Het doel van content marketing is dat consumenten in contact worden gebracht met voor hun waardevolle en relevante content. Deze content kan zowel een meer entertainment als informatieve insteek hebben. Social media vormen interessante platforms om deze content over te dragen, maar dit kan net zo goed middels video’s en artikelen op ‘traditionele’ websites.

Het blijkt maar weer dat het online medium verre van stil staat en ons ieder jaar voorziet van een verse lading aan (technische) ontwikkelingen. Hierin is de meest uit het oog springende trend, de verschuiving van desktop naar mobiel, wat mede zorgt voor de stijging in populariteit van social media waarin visuele content centraal staan. Want zeg nou zelf, je bekijkt toch liever een foto of video op je smartphone, dan dat je een lap tekst leest?

Het begrip retargeting – waarbij consumenten aan de hand van cookies online worden gevolgd en zodoende meerdere malen aan een uiting worden blootgesteld – wordt in 2014 nog meer gemeengoed. Dit valt simpel te verklaren doordat maar 2% van de consumenten converteert bij een eerste blootstelling aan een uiting. Als een consument meerdere malen in contact wordt gebracht met een uiting, wordt een hogere top of mind positie van het product of merk bewerkstelligt. Als de uiting geen directe conversie verwezenlijkt, heeft retargeting middels het bewerkstelligen van een hogere top of mind positie toch effect op de lange termijn.