Ontwikkelingen op het folderfront: Axender versus Spotta
29-01-2015

Folderverspreiding Blokker Holding
Ontwikkelingen op het folderfront: Axender versus Spotta

De Blokker Holding, waar onder meer Blokker, Leen Bakker, Xenos en Bart Smit toe behoren, heeft sinds 1 januari 2015 de folderverspreiding overgeheveld van Spotta naar Axender. Hierdoor kan Axender nu als een serieus alternatief worden gezien.

Spotta is het consumentenmerk van Netwerk VSP en 100% dochter van PostNL. De merken van Blokker vertegenwoordigden in het totale folderpakket van Spotta ongeveer 10% tot 15% van de omzet en de Blokkerfolder is een van de best gelezen folders in het totale verspreide pakket.

De naam Axender is pas sinds april 2012 in de markt, daarvoor heette het bedrijf Alfa Groep. Alfa Groep bestaat sinds 1997 toen de verspreidgebieden van 30 – toen nog hoofdzakelijke regionaal georiënteerde – verspreiders in één landelijk gecoördineerd netwerk werden gekoppeld. Daarmee werd toen voldaan aan een groeiende marktvraag naar een landelijke organisatie welke in staat zou zijn een hoge kwaliteit te koppelen aan een concurrerende prijsstelling. Nu in 2015 lijkt deze ambitie eindelijk waarheid te worden met de overstap van alle merken binnen de Blokker Holding naar Axender.

Traditionele retailers verlangen van leveranciers, waaronder mediapartijen, kortingen. Zie de voorbeelden van Blokker en V&D. Waarbij V&D in gesprek is met alle partijen: personeel, verhuurders en media-leveranciers, zagen verspreiders het volume dalen in 2014.

Hoewel er steeds meer winkels, webwinkeliers, dienstverleners en productfabrikanten gebruik maken van de folders, is dit niet voldoende om de daling te keren. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de verschraling in het retaillandschap en een flink aantal ketens dat onder druk staat of reeds is omgevallen.

Spotta.nl en de bijbehorende gratis digitale app wordt door steeds meer consumenten gebruikt. Er zijn ook adverteerders, waaronder DA drogisterijen, die wel gebruik maken van de digitale mogelijkheden van Spotta maar de distributie van de folder uitbesteden aan Axender. Spotta heeft een zeer kwalitatief distributienetwerk; Spotta investeert structureel in het distributiebedrijf en voor adverteerders is het een betrouwbare partner waarbij zelfs zeer gericht campagnes in wijken kunnen worden gepland en sampling mogelijk is. Voor grote winkelketens gaat de investering in verspreiding over tienduizenden euro’s per week. Tel hier de opmaak en productiekosten bij op en wij hebben het over investeringen van miljoenen per jaar bij de grote winkelketens.

Eén ding weten we zeker; bij de tieners of vitale ouderen die het in de brievenbus stoppen kan niet verder bezuinigd worden. Waar dan wel? Dit staat de komende jaren zeker op de agenda bij menig retailer. De overstap van Blokker Holding is een eerste stap richting betere marktverhoudingen en maakt in combinatie met de fors lagere pricing van Axender een serieus alternatief.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer