Piek in online gamingwereld sinds Corona
26-03-2020

Iedereen speelt een spelletje
Piek in online gamingwereld sinds Corona

We maken allemaal bijzonder tijden door en ook ons mediagebruik staat op zijn kop. Dit biedt uitdagingen, maar ook zeker kansen voor marketeers. Ik wil daarom toch nog één medium hier wat verder uitlichten, namelijk die van de online gamingwereld.

Het is namelijk niet alleen Netflix wat we uitspelen op dit moment, maar ook spellen als Fortnite of Call-of-Duty kennen een ongekende piek, zoals ook al cijfers uit Italië lieten zien:

We reported an increase of more than 70% of Internet traffic over our landline network, with a big contribution from online gaming such as Fortnite

Luigi Gubitosi , CEO Telecom Italia

Ook was te zien dat het kijken naar eSports (via platformen als Twitch) zo beetje verdubbelden met het ingaan van de maatregelen. In Nederland zullen deze cijfers niet veel anders uitpakken is de verwachting.

Kortom, de online gamingwereld biedt een gigantisch bereik (ook na het massaal thuiswerken overigens). De vraag is alleen hoe raak je mensen binnen deze wereld? Het inkopen van media is hierbij niet zo gemakkelijk en het komt vaak neer op sponsorships met de uitgever.

Ter inspiratie deel ik graag de volgende case van Wendy’s (een fastfoodketen in Amerika) met jullie, omdat het laat zien dat je ook heel relevant aanwezig kunt zijn door je organische bij deze gaming doelgroep te voegen. Waarbij de boodschap op de merkwaarde van Wendy’s zit en niet sales gedreven is. Het blijft een oprecht verhaal wat ze vertellen en hierdoor willen mensen niet alleen naar het verhaal luisteren/kijken, maar er ook onderdeel van worden.

Dit zal ook de grootste uitdaging worden voor merken de komende tijd, relevantie en oprechtheid. Als je als merk voorbij je eigen kernwaarde gaat en puur op opportunistische sales blijft sturen is de kans groot dat consumenten dit in deze tijden zal afstraffen.