Pinterest advertising: waarom zet je het in en hoe?
12-03-2019

Nu zelfs advertenties op Pinterest mogelijk
Pinterest advertising: waarom zet je het in en hoe?

Je hebt het de afgelopen weken vast al wel voorbij zien komen in de Pinterest app: de eerste Pinterest advertenties in Nederland zijn een feit. KARWEI en Allerhande zijn een van de eerste partijen die in Nederland geadverteerd hebben op Pinterest. De geluksvogels. Maar waarom zou je als merk adverteren op Pinterest en hoe werkt dat dan uiteindelijk? Dit artikel geeft antwoord op beide vragen!

Hét inspiratieplatform Pinterest

We gaan eerst even terug naar de basis van Pinterest. Pinterest is een visuele zoekmachine waar je als gebruiker duizenden tot miljoenen ideeën kunt vinden op het gebied van eten/drinken, interieur, lifestyle, beauty en nog veel meer andere thema’s. Anders dan Facebook en Instagram, gebruik je Pinterest op basis van zoekwoorden. Onthoud dit goed, dit is namelijk ook het grootste verschil in advertising vergeleken met Facebook en Instagram. Daarover verder in dit artikel meer ;).

Wie zitten er nu eigenlijk op Pinterest?

De core doelgroep zijn vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Uit het Social media onderzoek 2019 van Newcom Research wordt duidelijk dat het aantal Pinterest gebruikers in 2018 met meer dan een half miljoen gestegen is. Zo’n 700.000 gebruikers maken dagelijks actief gebruik van Pinterest om inspiratie op te doen en dit aantal blijft stijgen.

Waarom adverteren op Pinterest?

Dit platform is een goed middel om een groep mensen (voornamelijk vrouwen) te bereiken die op zoek zijn naar inspiratie en jij die inspiratie op een visuele manier kunt bieden. Een van de eerste voorbeelden die we kunnen geven is van Allerhande: zij adverteren hun slimme smoothies recepten wanneer gebruikers naar Food & Drinks zoeken. Daarnaast waren deze recept advertenties ook zichtbaar in de tijdlijn. Wij vermoeden dat hier een algoritme onder ligt die op basis van jouw eerdere zoekopdrachten en activiteit herkent of jij interesse hebt in deze advertenties.

Net als de vele zoektermen en thema’s op Pinterest, zijn de advertising mogelijkheden voor bedrijven en merken eindeloos. Het belangrijkste is dat je kunt inspelen op de behoefte van de gebruikers wanneer zij een bepaalde term zoeken. Dit zorgt uiteindelijk voor de meest relevante resultaten zonder de gebruikers te irriteren met een advertentie waar zij niets aan hebben.

Visueel aantrekkelijke advertenties zijn key bij adverteren op Pinterest. Hoogwaardige kwaliteit afbeeldingen en video’s is de standaard op dit platform. Het platform heeft zelf ook een aantal creative best practices beschreven op basis van hun ervaring. Deze praktische tips zorgen voor een goede start met Pinterest advertising.

Adverteren op Pinterest: de basis

Oké, je weet nu waarom je adverteert op Pinterest en wie je er kunt bereiken. Vervolgens ga je je campagne opzetten. Daar is nog wel enkele voorbereiding voor nodig.

Allereerst heb je een zakelijk account nodig. Je kunt heel eenvoudig je persoonlijke account omzetten naar een zakelijk account of, als je nog geen Pinterest account hebt, een zakelijk account aanmaken. Je leest hier alles over een zakelijk Pinterest account.

Net als op Facebook en Instagram is het belangrijk dat je je Pinterest account zo compleet mogelijk maakt. Claim je website en social kanalen, voeg een profielfoto en de link naar de website toe. Je kunt ook op je website de Pinterest widget toevoegen zodat je websitegebruikers snel naar je account kunnen en deze kunnen volgen.

Pinterest-tag

Net als Facebook en LinkedIn heeft Pinterest ook een stukje code die je kunt toevoegen aan de broncode van je website, de Pinterest-tag. Via deze tag kun je zien wat mensen doen op je website wanneer zij vanuit een Pinterest advertentie doorklikken. Het is ook mogelijk om je tag uit te breiden met 9 diverse conversiegebeurtenissen, waaronder mensen targeten die een item aan hun winkelmandje hebben toegevoegd of die een bepaalde zoekopdracht hebben uitgevoerd op je website.

Campagne

De opzet van een Pinterest campagne is vrij simpel en vergelijkbaar met Facebook en Instagram. Je hebt een campagne, advertentiegroep en advertentie niveau. Pinterest maakt onderscheid in de doelstelling ‘opbouwen van merkherkenning’ en ‘overweging beïnvloeden’. Onder merkherkenning opbouwen valt:

  • Merkherkenning: deze doelstelling zet je in als je wilt dat mensen je merk/product ontdekken
  • Videoweergaven: geef meer aandacht aan je video’s zodat mensen je merk leren kennen

Overweging beïnvloeden is gesplitst in de volgende doelstellingen:

  • Verkeer: mensen naar je website leiden
  • App installatie: mensen je app laten downloaden

Je kunt via Pinterest advertising diverse doelgroepen opstellen. Je kunt doelgroepen samenstellen vanuit klantenlijsten, website bezoekers, bestaande Pinterest doelgroepen of je maakt je eigen doelgroep op basis van zoekwoorden. Zoals ik eerder benoemde, is het grootste verschil tussen Pinterest en Facebook/Instagram dat Pinterest een zoekmachine is. Bij Pinterest targeting kun je daarom naast interesses ook trefwoorden toevoegen. Op deze manier bereik je mensen die een specifiek onderwerp op Pinterest zoeken.

In de advertentiegroep kun je het budget, de planning en optimalisatie van je advertenties invullen.

Advertentie

Pinterest heeft momenteel vier verschillende advertentiesoorten:

  • Gesponsorde pin
    Dit is een standaard pin die verschijnt in de tijdlijn van je doelgroep, op categoriepagina’s en binnen zoekresultaten.
  • Gesponsorde video’s
    Hetzelfde verhaal als de gesponsorde pin, maar dan in videovorm.
  • Gesponsorde app pins
    Via deze pins kan je doelgroep vanaf Pinterest direct je geadverteerde app downloaden.
  • Gesponsorde carrousels
    Via een Pinterest carrousel kun je meerdere afbeeldingen (tot maximaal 5) opnemen om een dieper verhaal over je product of merk te vertellen.

Wij tellen de dagen af tot we ein-de-lijk kunnen starten met adverteren op Pinterest, maar we moeten nog even geduld hebben. Zie jij kansen in Pinterest advertising?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.