Populariteit folder in december
03-12-2019

Wat maakt adverteren in een folder dan zo bijzonder?
Populariteit folder in december

Elke week weer vallen de diverse folderpakketten bij de consumenten op de mat. Veel bekende adverteerders zoals Lidl, Hema, Blokker, Hoogvliet etc. zijn wekelijks in deze folderpakketten terug te vinden. Maar wat maakt adverteren in een folder dan zo bijzonder?

De kracht van de folder is dat het zeer geschikt is om in te zetten als actiematig medium. Uit GfK onderzoek (2018) blijkt dat 80% van de Nederlanders in actie komt na het lezen van een folder. Verder is de consideration fase bij het lezen van folders ook enorm, maar liefst 63% overweegt aankopen uit de folder. Zo’n 50% van de lezers geeft aan regelmatig een product uit de folder te kopen en 42% bezoekt een winkel naar aanleiding van het lezen van de folder. Kortom, folders zetten aan tot actie!

De gegevens uit de NOM Folder Monitor (2018) zijn vooral gericht op folders in generieke zin. Met de feestdagen in het vooruitzicht zijn wij vooral benieuwd wat voor invloed de maand december heeft op de folder. Wat voor soort adverteerders vind je dan voornamelijk terug in de folderpakketten? Zijn dit dezelfde adverteerders die veelal terugkomen, dus de retailers of proberen bijvoorbeeld restaurants hun kerstmenu in de folder te promoten? Wat is het verschil ten opzichte van de overige maanden? Is het duurder om de folder in te zetten voor de december feestmaand? Genoeg vragen die naar boven komen!

Bruto mediabestedingen

Allereerst is het interessant om te kijken naar de bruto mediabestedingen per maand, inclusief de maand december en daarom hebben we gekeken naar 2018. De bestedingen liggen – zoals verwacht – hoger in de laatste maand van het jaar. Gemiddeld over het jaar genomen wordt er €9.673.059,- aan folders besteed per maand en in december loopt dit op tot maar liefst €13.202.451,-.

Welke productgroep zien we voornamelijk terug?

In de decembermaand zien we dat er door de productgroep ‘retail’ verreweg het meest geïnvesteerd wordt in de folder. In de ‘financiële dienstverlening’, ‘mode’ en ‘producten professioneel gebruik’ wordt het minst besteed aan de folderinzet. Verder besteedt de productgroep ‘horeca, toerisme en recreatie’ ook meer op de folder, al is dit slechts een schrijntje wanneer we dit vergelijken met de retailers.

Voor de ‘retail’ productklasse is duidelijk te zien dat de bestedingen toenemen aan het einde van het jaar. Oktober en – vooral – december zijn voor de retailers maanden waar fors wordt geïnvesteerd in folderreclame. Dat is goed terug te zien in onderstaande grafiek:

Is adverteren in december duurder?

We krijgen wel eens de vraag of de folderinzet in december duurder is ten opzichte van de overige maanden in het jaar. Je zou denken van wel, aangezien voor een aantal mediumtypen de tarieven worden verhoogd in bepaalde (feest)maanden. Dit geldt voor radio en TV, maar ook bij DPG kent men een tariefsverhoging van 15% voor het inkopen van advertenties in dagbladen en huis-aan-huis in bepaalde (feest)maanden. Het adverteren in de folder is niet onderhevig aan indices in (feest)maanden, deze tarieven blijven over het algemeen elke maand hetzelfde.

Kortom, Nederlanders zijn nog steeds dol op aanbiedingen en de kans is groot dat zij in actie komen na het lezen van de folder. Uit bovenstaande gegevens blijkt dat er in december meer uitgegeven wordt aan folders wat wellicht ook weer komt doordat mensen juist in de feestmaand december extra belangstelling hebben voor de aanbiedingen in folders. Ben jij een adverteerder die in de retail zit en twijfel je nog om de folder in te zetten? Geef het een kans, de cijfers liegen er niet om! Mocht je interesse hebben, neem gerust contact met ons op.

Mediabureau ZIGT, Expertteam Lezen