PR-stunt FNV Horeca voor betere lonen en arbeidsvoorwaarden
10-11-2015

Restaurant zonder personeel
PR-stunt FNV Horeca voor betere lonen en arbeidsvoorwaarden

Een restaurant zonder personeel, het leek de nieuwste hype van Amsterdam. Donderdag 5 november opende restaurant Foodsy voor het eerst haar deuren, het klonk veelbelovend. Zelf je drankjes halen; wie schenkt er dan niet tot de rand toe vol? Zelf koken, bedienen én afwassen.

Maandagochtend bleek het pop-up restaurant Foodsy een experiment van FNV Horeca om te bewijzen dat horecapersoneel onmisbaar is. En dat was uiteindelijk ook zo; het eten was niet te eten, de afwas werd niet gedaan en veel gasten liepen naar buiten zonder te betalen. Doel van deze campagne van FNV Horeca is om iedereen er op te wijzen dat de horeca slechte arbeidsvoorwaarden heeft en dat de lonen te laag zijn.

Twee weken geleden heeft FNV Horeca ZIGT gevraagd om media-advies uit te brengen voor de campagne “Project X”; wij wisten dus ook niets van te voren! De doelstelling die we meekregen was tweeledig; enerzijds jongeren, werkzaam in de horeca, aanzetten om hun handtekening te zetten op de actiesite (die later bekend gemaakt werd), anderzijds een video verspreiden onder de doelgroep 18-24 jarigen.

Er is gekozen voor een combinatie van inzet op Facebook en YouTube. Door de specifieke targeting op Facebook en YouTube en het verspreiden van de video door middel van pre-rolls wordt de doelgroep optimaal bereikt.

De PR-stunt is door diverse media opgepikt, een paar voorbeelden zijn Metro, Telegraaf, RTL Nieuws, Misset Horeca en Entree Magazine. De mediacampagne is deze week ook gestart en de eerste resultaten zijn veelbelovend!