Rad van Fortuin weer terug van weggeweest
23-08-2016

En wie laat ons weer alle letters zien...?
Rad van Fortuin weer terug van weggeweest

Afgelopen maandag was het een spannende avond voor SBS6. De nieuwe dagelijkse avondshow Rad van Fortuin is namelijk van start gegaan. Gepresenteerd door niemand minder dan volkszanger Andre Hazes jr.

Top 10 programma’s 22 augustus

Al jaren is op NPO1 en RTL4 het 20 uur Journaal en Goede Tijdens Slechte Tijden (tijdens zomermaanden Nieuwe Tijden) geprogrammeerd op hetzelfde tijdslot als Rad van Fortuin (20.00-20.30 uur). SBS6 probeert met de inzet van dit nieuwe programma weer meer kijkers te trekken. Uit de data van het SKO zien we dat de eerste cijfers van Rad van Fortuin niet tegenvallen. Op de eerste avond hebben 810.000 mensen naar het programma gekeken (doelgroep 6+). Hiermee valt SBS net buiten de top 10 van best bekeken programma’s op maandagavond. Het succesvolle programma Linda’s Zomerweek, wat ook maandagavond van start is gegaan, staat op positie drie van best bekeken programma’s.

POS Titel Zender ABS 6+
1 Journaal 20 uur NPO1 2.057.000
2 Radar NPO1 1.354.000
3 Linda's Zomerweek RTL4 1.232.000
4 De Wereld Draait Door NPO1 1.230.000
5 De slimste mens NPO2 1.149.000
6 Memories NPO1 1.144.000
7 Journaal 18 uur NPO1 1.144.000
8 Half Acht Nieuws RTL4 934.000
9 Het Familiediner NPO1 909.000
10 EenVandaag NPO1 867.000
11 Rad van Fortuin SBS6 810.000

Leeftijdsklasse

Zien we verschillen in bepaalde leeftijdsgroepen? Ja, de doelgroep 50 jaar en ouder kijkt het meest naar Rad van Fortuin van de verschillende doelgroepen. Deze doelgroep is sowieso altijd al een zware TV-kijker geweest. De doelgroep AB1 25-59 jaar kijkt het minst naar Rad van Fortuin. Wanneer wij dit afzetten tegen Nieuwe Tijden op RTL4 zien we dat het Rad van Fortuin bijna door alle doelgroepen beter wordt bekeken. Het 20 uur Journaal daarentegen steekt er in alle doelgroepen bovenuit qua kijkdichtheid.

Schakelanalyse

Blijven de kijkers van Rad van Fortuin het gehele programma hangen of zappen zij na een aantal minuten al weg naar een andere zender? We zien dat na 10 minuten ruim 98.000 mensen weg zappen naar o.a. het 20 uur Journaal op NPO 1 en het programma van Nick & Simon op NPO3. Echter, dit is tijdens het reclameblok van Rad van Fortuin. Tijdens het gehele programma zien we verder alleen maar kijkers erbij komen. Het lijkt erop dat de kijker wel geïnteresseerd blijft tijdens het programma. Dit belooft wat voor de komende dagen! Wellicht dat het zomerse weer nog invloed kan hebben op de kijkcijfers, maar zoals de analyses laten zien zijn er wel geïnteresseerden. Wij houden de kijkcijfers de komende weken in de gaten, want met het nieuwe TV-seizoen in aantocht ben ik erg benieuwd of SBS6 het lukt om deze cijfers constant te houden.

Mediabureau ZIGT, Pauline Kamphuis