Radio 2 breidt voorsprong uit
20-06-2018

Radio luistercijfers
Radio 2 breidt voorsprong uit

De strijd om de eerste positie in het 10+ klassement is een nek-aan-nek race tussen de paradepaardjes van STER en One Media Sales; Radio 2 en Radio 538 wisselden elkaar sinds begin 2018 af. Uit de cijfers van april/mei blijkt Radio 2 echter voor de tweede periode op rij de koppositie te kunnen vasthouden met een zenderaandeel van 12,1% ten opzichte van 11,6% voor Radio 538.

Zenderaandeel van Radio 2 vs. Radio 538. Bron: NLO luistercijferperiode april/mei 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.
Zenderaandeel

Wel is over 2018 tot dusver een voorzichtig dalende lijn in beide zenderaandelen waar te nemen op basis van bovenstaande grafiek, met uitzondering van een lichte stijging van Radio 2 in de laatste periode. Dit is te wijten aan de (snelst) stijgende zenderaandelen van bijvoorbeeld Radio 10 (+ 0,9% t.o.v. jan/feb ‘18), E-Power (+1%) en 100% NL (+ 0,6%). Ook Qmusic lijkt weer licht stijgende, met een toename van 0,4% t.o.v. begin dit jaar. Opvallend is de stijging in periode april/mei van Radio 5, dat een (mogelijk incidentele) stijging van 0,7% laat zien.

Luistertijd wederom dalende

Wanneer we naar het totale radiolandschap kijken valt op dat de totale luistertijd in minuten per maand wederom een (kleine) tegenslag te verwerken heeft. In onderstaande grafiek is het verloop van deze luistertijd te zien vanaf januari 2016. Zelfs bij grote pieken in het najaar – wanneer onder andere de Top 2000 wordt uitgezonden – is een algehele daling waar te nemen. Dit is onder andere te wijten aan de groei van diensten als Spotify.

Luistertijd in minuten (per maand). Bron: NLO luistercijferperiode april/mei 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.
Luistertijd

Met de zomer voor de deur zal er traditiegetrouw eveneens een daling in netto bereik te zien zijn wanneer naar het totaal van radiozenders gekeken wordt, zoals te zien in onderstaande grafiek. Desondanks goed nieuws voor mediacampagnes, want er blijkt in het netto bereik geen duidelijke daling over de afgelopen 2,5 jaar, zoals deze wel in de luistertijd te zien is.

Netto bereik (‘000). Bron: NLO luistercijferperiode april/mei 2018, 10+, 06:00-30:00 uur.
Nettobereik

Transfernieuws

Eerder vandaag werd bekend gemaakt dat 3FM wederom een radio-DJ ziet vertrekken. Domien Verschuuren zal zijn ochtendshow op 3FM, die hij eind 2016 overnam van Giel Beelen, verruilen voor een middagprogramma bij Qmusic. Wanneer deze overstap exact zal plaatsvinden is nog onbekend. Gezien het feit dat 3FM nog altijd kampt met een continu dalend zenderaandeel, zijn we benieuwd wat voor invloed het vertrek van Verschuuren zal hebben op de cijfers van de publieke zender.

ZIGT Mediabureau, Dion Scheepmaker