Radio luistercijfers 2015: eerste kwartaal
21-04-2015

Moet jij 's ff horen...
Radio luistercijfers 2015: eerste kwartaal

Vandaag zijn de luistercijfers over de periode februari-maart 2015 bekend gemaakt. We blikken terug op de cijfers van de eerste maanden van 2015. Welke veranderingen zijn zichtbaar ten opzichte van de belangrijke radiomaand december 2014 en hoe verhouden de cijfers zich ten opzichte van de cijfers van een jaar geleden, februari-maart 2014.

Grootste verschuivingen marktaandeel

Radio 538 is in de doelgroep 10+ met een marktaandeel van 11,8% weer marktleider in 2015 (zie Tabel 1). Vorig jaar had Radio 538 in dezelfde periode nog een marktaandeel van 10,8%. Ook de ochtendshow op 538 ‘Evers staat op’ laat een flinke groei zien in luisterdichtheid tot op heden (Ldh = 3,2) ten opzichte van 2014 (Ldh = 2,7).

In december 2014 was NPO Radio 2, waar in december de Top 2000 werd uitgezonden, zoals gebruikelijk marktleider. Daarentegen is het ook dit jaar niet anders dat er vervolgens een duidelijke daling in marktaandeel zichtbaar is. Deze daling trekt ook nog door in de cijfers van februari-maart 2015. Een totale daling van 35% in het marktaandeel. Als we kijken naar de cijfers van 2014 zien we dat de daling op NPO Radio 2 pas in de cijfers van mei-juni 2014 staakt. We zijn dus erg benieuwd wanneer de cijfers van NPO Radio 2 in 2015 weer stabiliseren.

De andere twee zenders met een aangepaste programmering in december, namelijk NPO 3FM met Serious Request en Sky Radio Christmas Station, laten zoals gebruikelijk ook een daling zien in de eerste cijfers van het nieuwe jaar. Sky Radio blijft vervolgens stabiel, maar NPO 3FM blijft dalen. NPO 3FM laat ook een flinke daling in het marktaandeel (21%) zien als je de nieuwe cijfers vergelijkt met vorig jaar. Tel daar het vertrek bij op van Coen & Sander naar 538 en de overstap van Gerard Ekdom naar NPO Radio 2 en je kan concluderen dat NPO 3FM een zwaar jaar te wachten staat. Het lijkt er op dat NPO 3FM er bewust voor kiest om een nieuwe richting in te slaan. Door de aanstelling van bijvoorbeeld Frank van der Lende in het belangrijke middag tijdvak 16.00u-18.00u lijkt het alsof zij zeer bewust kiezen voor de ontwikkeling van radiotalent en een meer alternatieve koers, waarbij zij een eventuele daling in de luistercijfers voor lief nemen.

Radio Veronica laat in 2015 weer een stijging zien. Ten opzichte van december 2014 – januari 2015 is het marktaandeel met 15% gestegen. Het marktaandeel ligt wel iets lager dan dezelfde periode vorig jaar, maar de zogenoemde ‘vrije val’ lijkt gestopt. Radio Veronica heeft de programmering de afgelopen periode flink omgegooid en het ziet er naar uit dat dit een positieve invloed heeft op de luistercijfers.

Ook Radio 10 blijft doorgroeien in 2015. Zowel in vergelijking met de cijfers van december 2014 en de cijfers van februari-maart 2014 blijft de zender groeien. Ten opzichte van vorig jaar is het marktaandeel met maar liefst 43% gestegen. Echter is Classic FM vergeleken met een jaar eerder de grote winnaar met een stijging van het marktaandeel met 47%. De overige zenders zijn na de maand december weer bijgetrokken. Een aantal zenders laat wel een flinke daling zien ten opzichte van vorig jaar, namelijk NPO Radio 1, 100%NL, E-Power en BNR Nieuwsradio.

Grappig om te zien is dat Radio Veronica, Sky Radio en Radio 10 erg blij zijn met de luistercijfers. Ieder heeft vanochtend een persbericht uitgezonden met de voor haar meest positieve resultaten. Radio Veronica en Radio 10 berichten over de groeiende marktaandelen. Opvallend is dat Sky Radio zich hier bij focust op het hoge unieke weekbereik.

Tabel 1 Marktaandeel doelgroep 10+. Bron: NLO luistercijferperiode februari-maart 2015

Nieuws in radioland

Er gebeurde de afgelopen tijd veel in radioland. Bij deze even een aantal belangrijke nieuwtjes op een rijtje:

BNR is gestart met een campagne om het aantal luisteraars flink op te schroeven. Hier wordt gebruik van gemaakt van TV, OOH en print inzet. Ook hebben zij een nieuwe pay-off: “BNR Nieuwsradio zet je aan”. Deze pay-off is tweeledig, omdat het naast het aanzetten van de radio op BNR Nieuwsradio ook een verwijzing maakt naar dat BNR je aanzet tot nadenken, tot discussie, tot vernieuwen en ga zo maar door. BNR hoopt hiermee luisteraars van met name NPO Radio 1 te trekken.

Op 30 april zal de laatste uitzending van Ruud de Wild op 538 zijn. Hij zal in september worden vervangen door het populaire duo van NPO 3FM, Coen & Sander. In de tussenliggende periode zal de middagshow over worden genomen door Frank Dane. Coen & Sander hebben bij NPO 3FM de laatste uitzending op 29 mei. Frank van der Lende zal van 16.00u t/m 18.00u hun plek vervangen en verschuiven ook de programma’s Dit is Domien en 3voor12 Radio een uur naar voren. We zijn erg benieuwd wat dit voor effect gaat hebben op de luistercijfers bij zowel NPO 3FM als 538.

Op vrijdag 17 april vierde Edwin Evers zijn vijftienjarig jubileum bij 538. Ter ere hiervan heeft Evers deze dag een vijftien uur durende radioshow uitgezonden. Met terugblikken op de afgelopen 15 jaar en een reeks vaste gasten en verschillende artiesten op bezoek werd het programma van 06.00u tot 21.00u ingevuld.

Radio Veronica bestond deze afgelopen zaterdag 18 april 55 jaar en draaide speciaal op deze dag alleen maar muziek van vinyl. De gedachte hierachter is dat vinyl helemaal past bij het begin van Radio Veronica en dat het uniek is dat vinyl tegenwoordig weer zo populair is. Vanuit de muziekwinkel Fame Plaza in Amsterdam werden er verschillende live uitzendingen verzorgd.

Mediabureau ZIGT, Lise Donkersloot