Radio luistercijfers juli/augustus 2015
30-09-2015

Nationaal Luister Onderzoek
Radio luistercijfers juli/augustus 2015

Gisteren zijn de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode juli/augustus 2015 bekend gemaakt. Onderstaand geven wij de opvallendste verschuivingen weer van deze periode.

Radio 538 blijft marktleider

De drie grootste zenders met het hoogste marktaandeel, van deze meetperiode, in de doelgroep 10+ zijn (tijdvak 6-24 uur):

  1. Radio 538: 11,3%
  2. ORN en Qmusic: 9,6%
  3. Sky Radio: 9,2%

NPO 3FM komt op de vijfde plek met een marktaandeel van 8,3%. Vorig jaar juli/augustus had NPO 3FM nog een marktaandeel van 10,2% waarmee zij op een tweede plek stonden. Zij leveren in een jaar tijd dus 1,9% markaandeel in. Ook hebben we gekeken naar twee andere doelgroepen: BtoB en Boodschappers met kind. In de BtoB doelgroep zien we ook dat Radio 538 de grootste zender is (17,7%), gevolgd door NPO 3FM (13,1%) en NPO Radio 2 (9,2%). In de doelgroep Boodschappers met kind is ook Radio 538 de grootste (19,9%), gevolgd door Qmusic (15,3%) en NPO 3FM (10,8%). Opvallend in deze doelgroep is dat NPO 3FM t.o.v. vorig jaar juli/augustus zakt van 15,1% marktaandeel naar 10,8% (tijdvak 6-24 uur).

Grootste stijgers en dalers

Vergeleken met de luistercijfers vorig jaar (juli/augustus 2014) zijn de grootste stijgers Radio 10 (+1,4%) en NPO Radio 5 (+0,9%). De grootste dalers zijn twee zenders van Ster: NPO 3FM (-1,9%) en NPO Radio 2 (-0,8). Ten opzichte van de vorige meetperiode (juni/juli 2015) zien we dat Radio 10 de winnaar is. Radio 10 stijgt met 0,4% marktaandeel gevolgd door ORN en E Power (+0,3%). Radio 538 (-0,9) en NPO 3FM (-0,7) dalen t.o.v. de vorige meetperiode (bron: marktaandeel doelgroep 10+, 6-24 uur).

Ontwikkeling luistertijd

De gemiddelde luistertijd per dag was 2 uur en 39 minuten (juli/augustus 2015). Dit is 0,6% lager dan dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van vorige meetperiode juni/juli daalt de luistertijd 3%. Overall zien we dat de luistertijd aan het dalen is, maar de trendlijn blijft hetzelfde. Wellicht komt dit door de komst van digitale aanbieders als Spotify, maar daar kunnen we nog vrij weinig over zeggen aangezien diverse onderzoeken nog geen eenduidig antwoord hierop geven (bron: luistertijd in min per dag, doelgroep 10+, 6-24 uur ma-zo).

Netto bereik 10+

Overall zien we ook bij het netto bereik eenzelfde trendlijn als in 2014. Echter, het netto bereik ligt wel steeds iets lager dan in 2014. Als we inzoomen op de zenders apart zien we vooral dat NPO 3FM flink aan het dalen is in netto bereik. Als we de meest recente luistercijfers tegenover dezelfde periode vorig jaar zetten zien we een daling van 14%. Radio 538 neemt juist toe in netto bereik met 11% (bron: radio totaal, doelgroep 10+, 6-24 uur).

NPO 3FM zit al een paar meetperiodes in een dalende trend. Sinds de maand mei zijn Coen & Sander weg en Ekdom is ook sinds juli weg bij de zender. Afgelopen 17 augustus zijn Coen & Sander van start gegaan met hun middagshow op Radio 538 en volgende week start Gerard Ekdom op NPO Radio 2 met zijn ochtendshow. Onze verwachting is dat er nog meer luisteraars naar 538 gaan en dat Ekdom het ook goed gaat doen in de ochtend. Wellicht dat er luisteraars bij Giel weg gaan en naar Ekdom gaan luisteren. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar de volgende cijfers.

Mediabureau ZIGT, Pauline Kamphuis