Radio luistercijfers juni-juli
09-09-2014

Een blik op radio
Radio luistercijfers juni-juli

Uit de nieuwste luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek blijkt dat Radio 1 flink van de eerste zomerperiode heeft geprofiteerd. Radio 1 heeft goed in kunnen spelen op de sportevenementen, en dit waren er nogal wat. Naast het WK voetbal, hadden we immers ook de Tour de France en het WK hockey. Ten opzichte van deze periode vorig jaar heeft Radio 1 een stijging van 1,4% in bereik gerealiseerd.

Uit de nieuwste luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek blijkt dat Radio 1 flink van de eerste zomerperiode heeft geprofiteerd. Radio 1 heeft goed in kunnen spelen op de sportevenementen, en dit waren er nogal wat. Naast het WK voetbal, hadden we immers ook de Tour de France en het WK hockey. Ten opzichte van deze periode vorig jaar heeft Radio 1 een stijging van 1,4% in bereik gerealiseerd.

De cijfers van het NLO zijn gebaseerd op een landelijke representatieve steekproef van 8.061 respondenten van 10 jaar en ouder.

Luistertijd daalt

De gemiddelde luistertijd bedroeg 2 uur en 42 minuten per dag. Dit is 5 minuten korter dan de vorige meetperiode (mei-juni 2014). Ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar is de luistertijd maar liefst 6 minuten korter. Een lagere luistertijd in de zomer is al jaren een trend.

Radio 538 blijft marktleider

Radio 538 heeft nog steeds het hoogste marktaandeel (11,6%) gevolgd door Radio 3FM (10,3%), Sky Radio en ORN (9,6%). Als wordt gekeken naar de stijgingen en dalingen in marktaandeel ten opzichte van de vorige meetperiode (zie tabel), dan is Radio 1 de grootste stijger op maar liefst 7 doelgroepen.

Opvallend is dat Radio 538 alleen bij de doelgroep 10-19 jaar de grootste stijger is. Tijdens deze periode heeft 538 haar zomercampagne gevoerd met spraakmakende abri’s, om te bewijzen dat zij de taal van hun doelgroep spreken.

Luistercijfers Juni Juli 2014

Radio 10 groeit, Veronica heeft het moeilijk

Vergelijken we de cijfers met die van vorig jaar (meetperiode juni-juli 2013) dan is Radio 10 de grote winnaar met een stijgend marktaandeel van 2,7% naar 4,2%. Radio Veronica heeft het meest moeten inleveren, namelijk 1,4%, gevolgd door ORN en 100% NL. Om luisteraars terug te winnen heeft Radio Veronica oude bekende Jeroen van Inkel weer terug en zijn ze gestart met een crossmediale campagne waarin hij centraal staat.