Rechterkant advertenties bij Google Adwords verdwenen
24-02-2016

Riiiiight...
Rechterkant advertenties bij Google Adwords verdwenen

Sinds enkele dagen toont Google geen tekstadvertenties meer aan de rechterkant. In plaats van maximaal drie advertenties bovenaan de pagina en meerdere advertenties in een kolom aan de rechterkant, worden nu vier tekstadvertenties bovenaan geplaatst en drie advertenties onderaan de pagina. De rechterkant blijft leeg. Wel worden op deze plek nog Google Shopping resultaten getoond.

Voor adverteerders heeft dit grote gevolgen: er zijn minder posities beschikbaar waardoor het lastiger wordt om vertoond te worden. Er zal hoger geboden moeten worden om bovenaan zichtbaar te zijn, hierdoor zal naar verwachting de klikprijs stijgen

Ook voor de SEO resultaten heeft deze wijziging veel impact. De niet-betaalde (organische) zoekresultaten worden nu pas onder de vierde advertentie getoond, waardoor deze resultaten minder goed zichtbaar zijn en vaak pas onder de vouw worden vertoond. Waarschijnlijk zullen deze resultaten de komende maanden minder klikken opleveren en zal het websiteverkeer afnemen.

Wil je goed zichtbaar zijn, zal je dus (meer) moeten gaan betalen. Met name voor de kleinere bedrijven zal het lastiger worden om zowel betaald als organisch zichtbaar te zijn op Google.
Wel geldt deze wijziging alleen voor de zoekresultaten bij desktopverkeer. Voor de mobiele versie van de site verandert er niets aangezien daar al geen rechterkantadvertenties vertoond werden. Als veel mensen jouw website bezoekt via mobiel, zal deze wijziging van Google wellicht weinig gevolgen hebben.

Google zelf zegt dat zij aan het testen zijn met verschillende lay-outs voor een optimale ervaring voor de gebruiker. Zij verwachten zelf geen drastische verhoging van de klikprijs. Maar met minder posities boven de vouw, vraag ik mij dat af.. Het zal eerder een slimme truc zijn van Google om de omzet te verhogen. Daarnaast zullen bedrijven die voorheen organisch goed gevonden werden wellicht gedwongen worden om te gaan adverteren, omdat zij na het doorvoeren van deze wijziging niet meer goed zichtbaar zijn.

Benieuwd wat deze wijzigingen voor jou zullen betekenen? Informeer bij jouw huidige contactpersoon binnen ZIGT of neem direct contact op: info@zigt.nl.

Mediabureau ZIGT, Janinka Zilverschoon

Zoekresultaten in Google met rechterkantadvertenties
Zoekresultaten in Google zonder rechterkantadvertenties