
Relevantie vs Online Privacy
Relevantie versus online privacy, is de cookiewall een noodzakelijk kwaad?
Tussen het vertonen van relevante boodschappen versus het prijsgeven van persoonlijke data ligt een dunne lijn. Toch is dit het terrein waarop we ons op digitaal vlak dagelijks moeten begeven. Voor adverteerders willen we een zo relevant mogelijke doelgroep bereiken terwijl we de internetgebruiker niet lastig willen vallen met irritante of irrelevante reclame.
Beiden kunnen we voorkomen door gebruik te maken van cookies die het surfgedrag van internetgebruikers in kaart brengen. Als ik dit op een verjaardag aan familieleden vertel wordt gelijk verwacht dat ik hun volledige internetgeschiedenis op kan dreunen. Nu is dit natuurlijk overdreven, maar de achterdocht is niet heel vreemd. De gemiddelde internetgebruiker weet niet precies welke data er allemaal opgeslagen wordt en ook niet tot in welk detail een adverteerder dingen over hem of haar weet. De gemiddelde internetgebruiker weet alleen dat hij de cookies maar moet accepteren om toegang te krijgen tot gratis content op het internet.

Nu wil de Europese Commissie in ieder geval een einde maken aan de cookieswalls. Deze zouden te irritant zijn. Dit is begrijpelijk, maar misschien wel noodzakelijk om internetgebruikers en adverteerders beiden tevreden te houden.
Het alternatief dat de Europese Commissie voorstelt is een opt-in mogelijkheid in de browserinstellingen waardoor cookies automatisch geaccepteerd, of geblokkeerd moeten worden. Simpel, maar een drama voor adverteerders. Dit resulteert in minder tot geen relevante advertenties omdat adverteerders niet duidelijk weten aan wat voor persoon een advertentie wordt getoond. Aan de hand van de data die met cookies wordt opgebouwd kan dit wel. Deze data is niet zo specifiek dat een adverteerder alle persoonlijke details van een internetgebruiker weet, maar wel wat zijn of haar (digitale) interesses zijn. Op basis hiervan kunnen advertenties gerichter en daarmee relevanter ingezet worden.
Daarnaast kunnen advertenties door middel van cookies ook gecapt worden. Dit houdt in dat een advertentie na een bepaald aantal keer niet meer vertoond wordt aan een gebruiker. Wat wellicht één van de grootste irritatiepunten van online advertenties is.
Mocht de cookiewall echt afgeschaft worden dan zal het interessant worden om te zien wat alle belanghebbende partijen in moeten leveren. Internetgebruikers willen graag gratis toegang tot de content die online te vinden is en hun privacy zoveel mogelijk beschermt zien, adverteerders willen genoeg data van internetgebruikers verzamelen om zo gericht mogelijk te adverteren en uitgevers willen graag betaald krijgen voor de content die zij creëren.
Door cookies opt-in te maken zullen uitgevers misschien advertentiegeld mislopen waardoor zij de andere kant op gaan kijken voor inkomsten: Richting de internetgebruiker. De vraag is dan hoeveel privacy een internetgebruiker op wil geven voor gratis toegang tot online content.
Mediabureau ZIGT, Bob Mosch