Resultaten ZIGT Predict 2014 zijn bekend!
05-03-2015

Voorspellingen en groeien
Resultaten ZIGT Predict 2014 zijn bekend!

ZIGT adviseert over meer dan media alleen. Zo helpen wij onze klanten bij het bepalen van realistische communicatiedoelstellingen en het hiervoor benodigde communicatiebudget. Om uitspraken te kunnen doen die zijn gebaseerd op harde cijfers hebben we hiervoor in 2014 ZIGT Predict gelanceerd.

ZIGT Predict is een eigen benchmark op het gebied van investeringen afgezet tegen de bekendheidsontwikkeling. Deze benchmark geeft onder meer aan hoeveel procent groei je kunt verwachten in TOM-bekendheid of geholpen bekendheid bij een bepaalde investering. Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met de branche en de product life cycle van een merk.

In aanvulling hierop voeren wij maandelijks onderzoek uit naar de reclameherkenning en –waardering van de uitingen van onze klanten. Per mediumtype kijken we naar de herkenning en waardering van de verschillende campagnes. Een representatief online panel (N=200) wordt gevraagd of zij de campagne hebben gezien en wat zij ervan vonden. Campagnes kunnen hiermee op zowel strategisch als tactisch niveau worden geoptimaliseerd.

Resultaten

Zo zien we in 2014 dat een investering van 1% stijging in een top-of-mind positie gemiddeld 8 keer duurder is dan 1% stijging in geholpen naamsbekendheid. Onze klanten die hebben deelgenomen aan de meting in 2014 zijn ook meer te weten gekomen over hun imago. Betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig zijn statements waarop de uitingen van onze klanten goed scoren. Verrassend is dat online inzet in 2014 gemiddeld wordt gewaardeerd met een 7. Dit is relatief hoog, hierin zien we dat de toenemende inzet van online video een positief effect heeft.

Anna Kuiper
Anna Kuiper
Operationeel Directeur