Welke informatie mag een TV-exploitant wel en niet vrijgeven over andere adverteerders?
28-02-2017

RTL geeft VVD voorkeursbehandeling
Welke informatie mag een TV-exploitant wel en niet vrijgeven over andere adverteerders?

Afgelopen zondag werd het lijsttrekkersdebat in de Rode Hoed uitgezonden op RTL4. Na dit debat ontstond discussie over de inhoud van een reclameblok wat rondom het debat werd uitgezonden:

  1. CDA, VVD én D66 waren zichtbaar in hetzelfde reclameblok
  2. Waar de discussie met name over ging: VVD haakte met hun commercial in op de commercial van CDA. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Wat zijn de regels m.b.t. branche-exclusiviteit?

Dat de branche-exclusiviteit werd losgelaten bij het reclameblok van RTL is iets wat we vaker zien (niet alleen bij RTL). Het valt ons bijvoorbeeld op dat adverteerders uit hoog competitieve branches zoals de reisbranche, de supermarktbranche en nu dus de politieke partijen vaker samen in 1 blok worden gepland. Normaliter worden concurrenten in eerste instantie niet bij elkaar in het reclameblok geplaatst. Echter in tijden van drukte laten de TV broadcasters de branche-exclusiviteit los om er wel voor te zorgen dat de ingekochte GRP’s uitgeleverd kunnen worden. De wijze van inkopen maakt hierbij niet uit. Ook de hoogst mogelijke inkoopvorm (specifieke inkoop) garandeert geen branche-exclusiviteit. Op dit vlak valt RTL dus niets te verwijten.

Wat ging er dan wel fout?

VVD haakte met hun commercial in op de commercial van CDA. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? RTL heeft vertrouwelijke informatie over een concurrerende partij (in dit geval CDA) gelekt aan VVD. RTL mag deze informatie niet verstrekken. Het enige dat zij mogen aangeven is dat er een concurrent in het blok aanwezig is (bijvoorbeeld als een andere partij een specifiek blokje wil inkopen en deze wens om deze reden niet gehonoreerd mag worden).

Naast het vrijgeven van vertrouwelijke informatie is er nog iets fout gegaan. Opvallend is namelijk ook dat de commercial van VVD netjes na de commercial van CDA is uitgezonden. Als deze commercial voor de commercial van CDA uitgezonden zou zijn zou de grap niet goed hebben uitgepakt. Dit betekent dat RTL niet alleen informatie gelekt heeft, maar ook een opdracht heeft uitgevoerd die nooit uitgevoerd had mogen worden (de opdracht vanuit VVD dat hun spot na de spot van CDA uitgezonden moest worden).

Gisteren heeft RTL hiervoor haar excuses aangeboden. Zeer terecht, want juist in deze belangrijkste periode voor de verkiezingen ligt het extra gevoelig dat informatie gelekt wordt waar een andere partij voordeel bij heeft. RTL mag geen partijen of adverteerders voortrekken. We verwachten dat het echt een uitzondering is, maar daar is het CDA op dit moment niet mee geholpen.

Bron: NRC (artikel)

Mediabureau ZIGT, Pauline Kamphuis