RTL wint de vrijdagavond stoelendans…
24-10-2016

TV-OH!
RTL wint de vrijdagavond stoelendans…

Vrijdagavond 21 oktober is het zevende seizoen van The Voice of Holland weer van start gegaan met deze eerste aflevering meer kijkers dan de meeste voorgaande jaren. Ruim 2,7 miljoen kijkers zagen de twee nieuwe coaches Guus Meeuwis en Waylon op de befaamde, draaiende stoelen plaatsnemen.

Het niveau van de kandidaten was hoog: zo draaiden alle vier de stoelen binnen enkele seconden bij kandidaat Dwight Dissels met zijn vertolking van ‘End of the Road’ en wordt hij nu al gezien als potentiele winnaar van dit seizoen. Ook rockster Baggio, Q-Music DJ Stephan Bouwman en The Voice Kids-kandidaat Vinchenzo gooiden hoge ogen met hun audities. Verder herkende Waylon Rachel Kramer– waar hij ooit een duet mee zong op het Nationaal Songfestival –  niet en kwam Charlotte Masmeijer (ja inderdaad, dochter van…) struikelend het podium op. Oftewel, het was een mooie eerste aflevering!

Deze eerste aflevering leidde tot een marktaandeel van 40,5% voor RTL op de vrijdagavond. Hiermee is de strijd om de kijker op vrijdagavond duidelijk gewonnen door RTL. SBS deed totaal niet mee en wist maar weinig kijkers te enthousiasmeren voor Oh Obesitas (# kijkers: 280.000). STER scoorde redelijk en wist op het concurrerende tijdstip meer dan 1,3 miljoen kijkers aan zich te binden met de Vlaamse politieserie Witse.

Opvallend is dat de start van het zevende seizoen van The Voice of Holland op de tweede plek in best bekeken eerste afleveringen ooit staat:

Top 3 best bekeken eerste afleveringen Seizoen # kijkers
1. Seizoen 2 3,3 miljoen kijkers
2. Seizoen 7 2,7 miljoen kijkers
3. Seizoen 3 2,7 miljoen kijkers

Terugkijkend naar vorige seizoenen lijkt het succes van de eerste aflevering een voorspeller te kunnen zijn voor het gemiddelde aantal kijkers van de rest van het seizoen. Seizoen 2 en 3 scoorden tot nu van alle seizoenen het hoogste gemiddelde aantal kijkers. Juist van deze twee seizoenen staat de eerste aflevering in de top drie van best bekeken eerste afleveringen ooit. Het huidige seizoen zou daarmee één van de beste seizoenen ooit kunnen worden.

Als we op zoek gaan naar een verklaring voor deze uitblinker komen we al snel uit op timing: deze eerste aflevering startte voor het eerst niet bij aanvang van het nieuwe TV-seizoen (augustus/september), maar bij aanvang van de herfstprogrammering (laat oktober). Het moment waarop de dekentjes, thee en chocolademelk weer uit de kast worden getrokken worden voor heerlijke TV-avondjes. Voor RTL heeft deze verschuiving naar een later moment in het jaar goed uitgepakt, aangezien er dit jaar een lange nazomer is geweest wat duidelijke gevolgen heeft gehad voor de kijkcijfers.

Wie kijken er naar TVOH?

Van de ruim 2,7 miljoen kijkers was meer dan 60% vrouw.

Als we de eerste aflevering van 2016 tegenover die van 2015 zetten, zien we een stijging in aantal kijkers van 7%:

Een snelle doelgroepanalyse leert ons dat de leeftijdsgroep 35-49 jaar ook dit jaar nog steeds het meest naar het programma kijkt. Ook doelgroep 50-64 jaar is goed vertegenwoordigd. Toch is het opvallend dat juist deze twee doelgroepen meer kijkers verliezen in absolute zin ten opzichte van 2015. Het zijn namelijk juist de jongste twee doelgroepen waar de meeste winst is te vinden in kijkers.

Verder valt op dat in het vrouwelijke deel van doelgroep 13-19 jaar een stijging zit van > 50% ten opzichte van vorig jaar.

Wij zijn benieuwd naar het talent van de komende afleveringen, favoriet Dwight Dissels en de kijkcijfers van de rest van het seizoen! To be continued…

Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk & Nicole Waaijer