RTL’s digital strategy: connecting the dots
11-03-2018

Digital en Programmatic TV
RTL’s digital strategy: connecting the dots

Donderdag 8 maart was RTL bij ons op bezoek om hun Digital Strategy voor het jaar 2018 te presenteren. Diane Albertus, Dennis Bakker en Nik Huis in ’t Veld namen ons mee in de visie van RTL op het gebied van Digital en Programmatic TV.

Het videolandschap is in de loop der jaren steeds complexer en meer gefragmenteerd geworden. Zo neemt on demand kijken steeds meer toe en is de consument op meerdere devices actief. RTL combineert de videocontent die zij in huis hebben met techniek en data om zo de doelgroep op het juiste moment op het juiste device te bereiken.

Content

Met hun RTL XL, RTL MCN en Premium Reach pakket domineert RTL online, met name op YouTube. In Nederland wordt op YouTube 49% van de kijktijd besteed aan RTL Content. De drie pakketten zijn programmatic in te kopen. RTL hanteert sinds 2017 namelijk een programmatic first strategy. Dit houdt in dat in de zogeheten ‘waterval constructie’ programmatic ingekochte inventory voorrang krijgt op direct ingekochte advertentieruimte. Hiermee stimuleert RTL adverteerders om programmatic in te kopen.

Techniek

Mede door de programmatic first strategy wordt 60% van de inventory nu al programmatic ingekocht. Daarnaast ziet RTL een stijging in het aantal huishoudens dat content consumeert via connected TV, waardoor de voorraad in 2017 groeit naar 42%.

In 2017 was RTL de eerste die Programmatic TV aanbood, dit deden zij via Xite. In 2018 wil RTL dit uitbreiden door ook de live stream van de Europa League programmatic aan te bieden. Eind 2018 moet het mogelijk zijn om ook de advertenties op NLziet programmatic in te kopen.

Data

Sinds eind 2017 is het mogelijk via location intelligence getargeted op locatie de consument te bereiken via de Buienradar app. De Buienradar app staat op de mobiele telefoon van meer dan 4 miljoen Nederlanders. Van consumenten die via de app hebben aangegeven een push berichten te willen ontvangen wanneer het regent, wordt de locatie gedeeld en kan RTL via display advertising deze consumenten op locatie bereiken.

ZIGT Mediabureau, Robert Loos