RTLZ timmert hard aan de weg
31-08-2016

Hoe gaat het met de zakelijke zender?
RTLZ timmert hard aan de weg

Vorig jaar september was de lancering van de nieuwe zender van RTL; RTLZ. Hét televisiekanaal voor ondernemend Nederland. Na jarenlang het dagprogramma op RTL7, werd het tijd om een hele zender hieraan toe te wijden.

In de eerste weken vielen de kijkcijfers nog wat tegen. Inmiddels is de zender RTLZ zo’n 10 maanden on air en zijn we natuurlijk erg benieuwd hoe de cijfers er nu uitzien.

In onderstaande grafiek wordt het verloop van de tv-zender weergegeven op de drie door RTL gedefinieerde doelgroepen; Business Leader (30-65), Young & Educated (20-34) en After Business (60+).

Grafiek RTLZ

Hierin zien we dat de kijkdichtheid onder de Business Leaders hard is gestegen in het eerste half jaar van RTLZ. Als we kijken naar het profiel van de kijker, volgens de brandtrack van RTLZ, zien we ook hier de Business Leader sterk naar voren komen (30% van de kijkers heeft een leidinggevende functie).

Programma wijziging

Vanaf november/december zien we een sterke stijging in de kijkdichtheid op alle drie de doelgroepen. Deze stijging is waarschijnlijk te danken aan de wijzigingen in de programmering in november. Na de lancering van de zender bleven cijfers wat achter, dus tijd om de puntjes op de i te zetten. Met name in het avondprogramma is geschoven en meer ruimte gemaakt voor de themaprogramma’s zoals Bright TV, Money Talks en Z in Zaken. Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, de themaprogramma’s zijn mooie programma’s met potentie. Gezien het feit dat de talkshow van Paul van Liempt onder verwachting bleef scoren, is het een goede zet om deze te verschuiven en de themaprogramma’s meer ruimte te geven.

RTLZ Magazine

Om de doelgroep op cross mediaal niveau te bereiken, zet RTLZ alle zeilen bij. Naast de events die ze organiseren, is in juli het gloednieuwe Z Magazine gelanceerd. Een online magazine dat zich, net als de televisiezender, richt op ondernemend Nederland. Een maandelijks magazine waar de lezer wordt geamuseerd met interviews met diverse ondernemers, achtergrondverhalen, reistips, hotspots en laatste gadgets en trends. De eerste uitgave staat sinds begin juli live. Op 1 september komt de tweede editie uit, daaropvolgend verschijnt er iedere 1e van de maand een nieuwe editie.

De eerste resultaten zijn boven verwachting van RTL. Het magazine is ruim 35.000 keer bekeken, waar de doelstelling 10.000 bezoeken was. In totaal zijn er meer dan 150.000 pageviews gerealiseerd. We zijn erg benieuwd wat de tweede editie zal doen!

ZIGT Mediabureau, Anieke van der Lee