
Mediabureau debat
Sanoma Media Matters
Op woensdag 11 en donderdag 12 juni 2014 organiseerde uitgever Sanoma voor de tiende keer haar Media Parade, dit keer onder een nieuwe naam: Media Matters. Ook ZIGT was aanwezig als deelnemer aan het debat Mediabureaus 3.0.
Onder leiding van Joris van Heukelom debateerden Marion Koopman (Greenhouse Group, Rik Ruts (UM), René Zeedijk (MediaScience), Linda Boks (ZenithOptimedia) en Joost Istha (ZIGT) onder andere over online video en veranderingen in de media.
Volgens de deelnemers wordt online video één van de grootste reclamedragers. Rik: “Het groeit hard”. Joost: “De consument vindt beweging interessant. Er wordt niet voor niets gezegd dat een beeld meer zegt dan duizend woorden.” Marion is het hier mee eens. “Ja klopt! De grens tussen video en beeld vervaagt wel, dit is bijvoorbeeld te zien aan een trend als Vine. Is een video van drie seconden nog een video te noemen of drie plaatjes? Zo ontstaan er allerlei nieuwe varianten.” René: “Maar die nieuwe ontwikkelingen laten online wel groeien. TV-budgetten zullen gaan schuiven naar online video.” Het is duidelijk dat het bereik van traditionele media daalt.
Door het dalende mediabereik eisen adverteerders garanties. De sprekers zijn er allen over eens dat big data hierdoor steeds belangrijker wordt en het vakgebied van mediabureaus daardoor groeit en verandert. Marion: “Het gaat niet alleen maar om data van media. Het draait ook om offline sales en online sales.” Het digitale landschap groeit en de juiste combinatie van traditionele media en nieuwe media wordt hierdoor belangrijker. De sprekers zijn het er over eens dat mediabureaus een belangrijke rol kunnen vervullen in het zoeken naar de optimale balans.