Sanoma sluit deal met AppNexus en gaat de strijd aan met Google en Facebook
05-02-2017

Sanoma gaat in zee met AppNexus
Sanoma sluit deal met AppNexus en gaat de strijd aan met Google en Facebook

Het is vorige week officieel bekend gemaakt: Vanaf half maart 2017 zal Sanoma al haar digitale advertentieruimte via de AppNexus technologie verhandelen. Zowel de web- als de app inventory worden aangesloten op deze technologie. Daarmee is Sanoma naar eigen zeggen in staat om sneller advertising producten naar adverteerders te brengen en vergroot het ook de innovatie kracht en efficiency.

AppNexus dat gedeeltelijk eigendom is van WPP en Microsoft werkt intensief samen met Xaxis de programmatic desk van WPP waar de data verder wordt verrijkt door gebruikersdata te koppelen. Hoewel alle partijen de onafhankelijkheid van AppNexus als technisch platform roemen, heeft deze unieke alliantie maar een doel: Sanoma gaat de strijd aan met Google en Facebook.

Sanoma heeft met de techniek van AppNexus en de data-oplossingen van Xaxis in Nederland een partner gevonden in de strijd tegen Google en Facebook. De vijand van mijn vijand is mijn vriend zullen ze gedacht hebben in Hoofddorp. Want steeds meer advertentiebudget vloeit weg uit Nederland richting de mediamerken Google en Facebook, de van oudsher traditionele vijanden van Sanoma. WPP openbaart ook in Nederland haar reeds internationaal ingezette strategie om voor grote internationale uitgevers advertenties te verrijken met bezoekersdata. Premium content, een technisch “onafhankelijk” platform en unieke doelgroepen waarop gepland kan worden is nu eenmaal de holy grail.

De keuze van Sanoma is een logische, want met AppNexus is Sanoma beter in staat de koppelingen te maken met de vraagzijde van de markt dan met de vorige technologie van Improve Digital. WPP investeert in AppNexus technologie en vertegenwoordigt een groot deel van de Nederlandse vraagzijde. In de komende maanden en jaren zullen ook de andere (inter-) nationale bureaunetwerken en hun programatic desks zich roeren, want wat is de garantie dat andere inkopers dan die van WPP alle toegang krijgen tot de inventory van Sanoma?  En waarom werken met techniek van de concurrent waarvoor adverteerders een extra “fee” betalen?

Mediabureau ZIGT, Menno Westinga