Smart TV: de redding voor minder tv kijken?
16-02-2017

Advertenties in je TV menu?
Smart TV: de redding voor minder tv kijken?

Vorige week maakte TP Vision, de producent van de Philips televisies, bekend dat er video advertenties zullen worden getoond in de apps en menu’s van de apparaten. Is het feit dat nu de hardware leveranciers reclame mogelijk maken op hun apparaten de redding om streaming kijkende doelgroepen te kunnen blijven bereiken?

Het is geen nieuws dat, voornamelijk jonge doelgroepen, minder tijd besteden aan lineair televisiekijken en daardoor voor adverteerders lastiger te bereiken zijn. Uit onderzoek blijkt dat er een stijging waarneembaar is van het kijken via internet op smart TV van videocontent zoals uitgestelde programma’s of films. Onder tieners en millenials ligt dat rond de 30% (Ruigrok, What’s happening online 2016). Er is dus zeker potentie om via de smart TV extra bereik te creëren bij ‘moeilijke doelgroepen’.

Wat vooral opvallend is, is dat nu de hardware leverancier de advertentieruimte gaat aanbieden. Deze positie was tot nu toe vooral weggelegd voor de broadcasters en niet voor de hardware. Het maakt niet meer uit of je naar een betaalde dienst zoals Netflix of Amzon Prime kijkt, want de smart TV gaat de advertentie serveren op basis van jouw kijkgedrag. Dat is een interessante ontwikkeling, want de meeste data kan door de hardware leveranciers vergaard worden op 1 plek. Of dit nu de mediabox van ZIGGO of KPN is of de televisie van Philips.

Wat adverteren betreft dus een logische en positieve ontwikkeling dat deze kant van de markt zich gaat focussen op het leveren van advertenties op basis van relevantie. Het is de vraag of de broadcasters het gaan accepteren dat ze geen monopolist meer zijn op het gebied van relevantiedata. Daarnaast is het de vraag of andere producenten mee zullen gaan, want als dat niet het geval is zal de consument een ander merk TV aanschaffen of de internetkabel uit zijn TV trekken en verder streamen op mobiel en tablet.

Mediabureau ZIGT, Menno Westinga