Snapchat wordt volwassen en introduceert nieuwe Ad Manager
15-05-2017

Snap!
Snapchat wordt volwassen en introduceert nieuwe Ad Manager

Op dit moment bevindt Snap Inc, moederbedrijf van Snapchat, zich in roerige tijden. De onder jongeren populaire social media dienst publiceerde recentelijk haar eerste kwartaalcijfers na de beursgang en introduceert binnenkort de Snap Ad Manager. Daarnaast blijft concurrent Facebook functies van Snapchat ‘kopiëren’ en voegt het deze toe aan haar eigen diensten als Instagram, Whatsapp en Messenger. De groei van Instagram heeft, mede door de toevoeging van ‘stories’, inmiddels geleid tot meer gebruikers dan op Snapchat. Op Instagram zijn op dit moment wereldwijd dagelijks 200 miljoen gebruikers actief. Op Snapchat zijn dit er 166 miljoen.

Kwartaalcijfers

Na de beursintroductie in maart 2017 was er nog veel positivisme binnen het bedrijf. Het aandeel startte met een koers van $17,- en een geschatte waarde van $24 miljard. Op dat moment was het nog vrij rooskleurig voor oprichters Evan Spiegel en Bobby Murphy en mochten deze twintigers zich miljardair noemen. Enkele dagen na de beursgang leidde de hoge vraag naar het aandeel zelfs tot een stijging van $25 per aandeel.

Afgelopen woensdag werden de eerste kwartaalcijfers na de beursgang bekend gemaakt (verlies van 208 miljoen dollar). De resultaten vielen dusdanig tegen dat de beurkoers een daling had van 23%. Overigens is dit geen uitzondering binnen de beursgang van social mediabedrijven; zowel Facebook als Twitter boekten immers tegenvallende resultaten na de beursgang. De negatieve resultaten bij Snapchat blijken vooral te zitten in de stagnatie van de groei in het aantal dagelijkse gebruikers en de behaalde omzet die lager uitviel dan verwacht. Een verklaring hiervoor zou kunnen worden gezocht doordat Facebook de functies van Snapchat tegenwoordig eveneens aanbiedt. Door de lagere omzet wordt duidelijk dat de inkomsten uit advertenties noodzakelijk zijn voor de ontwikkelingen binnen het bedrijf.

Introductie Snapchat Ad Manager

In de Verenigde Staten waren advertenties al wat langer mogelijk en stonden in Europa de marketeers al te springen om deze in te zetten. Zij zien Snapchat vooral als kanaal om de moeilijk te bereiken ‘Generation Z’ (geboren tussen 1995-2010) te bereiken. Afgelopen periode zijn in Nederland enkele advertenties vertoond op Snapchat. Dit was tot zeer recent alleen mogelijk om Snap Ads (video-advertentie) direct in te kopen via het Snap’s sales team of een third-party partner van het bedrijf. Na verwachting introduceert Snapchat volgende maand haar Ad Manager voor Snap Ads in diverse landen, waaronder Nederland. Met de introductie wilt het bedrijf ook kleinere adverteerders in staat te stellen te adverteren op Snapchat.

De Ad Manager heeft vele overeenkomsten met de Business Manager van Facebook. Ook hierbij heeft de adverteerder onder andere de mogelijkheid om advertenties in te kopen, te optimaliseren en de resultaten te bekijken. Op dit moment er zijn zes mogelijkheden van adverteren: Article, App Install, Long-Form Video, Web View, Sponsored Geofilters en Sponsored Lenses. De adverteerder wordt in staat gesteld om te targeten op de volgende vier domeinen: lifestyle, demografie, locatie en devices. Al met al maken de ontwikkelingen het voor elke adverteerder interessant om Snapchat te overwegen bij een van de volgende campagnes.

Wil je meer weten over advertentiemogelijkheden binnen Snapchat (of andere social media)? Neem dan contact met ons op.

Mediabureau ZIGT, Dylan Tallane

Bronvermelding: