Snelle start digitale radio DAB+ in Nederland
10-06-2015

Retailcijfers GFK
Snelle start digitale radio DAB+ in Nederland

Uit de retailcijfers van GFK, gepresenteerd tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Den Haag, bleek dat Nederland in vergelijking tot andere Europese landen de snelste start van digitale radio DAB+ kent. Vanaf de lancering betreft 6,2 procent van de verkochte radioproducten in Nederland digitale radio DAB+. Dit maakt Nederland koploper, in vergelijking met de eerste twee jaar in Duitsland (5,2 procent) en Engeland (4,8 procent).

In de cijfers vanuit de automobielindustrie is zelfs een verdubbeling zichtbaar ten opzichte van 2014 van het aantal auto’s dat in de eerste vijf maanden is verkocht met DAB+ aan boord.

In Nederland zijn de publieke omroepen sinds 14 oktober 2013 via DAB+ te beluisteren en sinds 1 september 2014 zijn de commerciële landelijke omroepen eraan toegevoegd. Uiterlijk per 1 september 2015 starten de DAB+ uitzendingen van de bovenregionale omroepen.

Door middel van onder meer de reclamecampagne ‘Let’s get Digital’ wordt door Digital Radio Nederland voorlichting gegeven over DAB+ digitale radio aan consumenten. De voordelen van digitale radio DAB+ zijn onder meer digitale geluidskwaliteit, meer keuze aan zenders dan FM en eenvoudige zenderkeuze op alfabet, overal in Nederland.

Mediabureau ZIGT, Lise Donkersloot