Social advertising: wat kunnen we verwachten in 2020?
17-02-2020

Wat staat er op de tijdlijn?
Social advertising: wat kunnen we verwachten in 2020?

‘Het media landschap verandert continue en social veranderd daarin misschien nog wel het meest’ zou bijna de officieuze slogan van social media advertising kunnen worden. Inmiddels draait social media toch ook weer een flink aantal jaar mee en hebben we platformen gezien met spectaculaire groei, zoals Instagram en Snapchat, maar hebben we ook van mega-platformen afscheid genomen, zoals van Vine en Google+. Hierdoor zijn de pilaren van adverteren op sociale media al langere tijd ‘’hetzelfde’’ en heb je de keuze uit vaste spelers zoals Facebook en Instagram, Snapchat, Twitter en LinkedIn.

In 2020 komen er nieuwe gezichten bij en kunnen we bij ZIGT onze propositie verder gaan uitbreiden. Zo zijn we steeds meer bezig met Pinterest, een prachtig platform waarop consumenten actief op zoek gaan naar inspiratie over tientallen topics, zoals recepten, interieur, do-it-yourself, huisdieren, beauty en verbouwen. Het platform maakt het extra aantrekkelijk door als eerste het mogelijk te maken om óók te targeten op zoektermen. Hierdoor kunnen wij steeds vaker intensiever samenwerken met onze collega’s van Search en met hen kijken naar de juiste zoektermen. Zo waarborgen we de kwaliteit in de campagne en vergroten we de relevantie. Om campagnes nog verder te versterken houden we ook TikTok nauwlettend in de gaten. Het platform (vroeger music.ly) doet erg denken aan Vine en laat gebruikers zelf leuke video’s maken. Immens populair onder jongeren, dus daarom is het belangrijk goed na te denken over de match tussen product en doelgroep. Daarnaast staat Reddit op onze radar en hopen we hier in 2020 mee te kunnen gaan testen.

Natuurlijk is dat niet alles wat eraan zit te komen, daarom zetten we hieronder de belangrijkste punten even duidelijk op een rijtje:

Nieuwe platformen

Zoals hierboven benoemd komen er in 2020 een aantal belangrijke spelers bij die het voor ons interessant maken om de digitale propositie uit te breiden. Enkele van deze platformen zijn Pinterest, TikTok en Reddit.

Integratie ‘Tappable’

Tappable is een partij die het mogelijk maakt om ‘Stories’ te maken buiten een social media platform om. Dit zorgt ervoor dat je informatie volledig gestroomlijnd en in mooi design bij de consument kan bezorgen.

Xtra Social

Middels een samenwerking met Polar en De Persgroep kunnen wij sinds kort social media posts adverteren onder het netwerk van DPG. Hiermee importeren we een link vanuit Facebook en/of Instagram (Twitter en LinkedIn volgen later) en wordt deze ingekocht op het netwerk van DPG, waardoor de post in volledigheid te zien is.

Facebook Groups

In Amerika wordt er flink ingezet op Facebook Groups, een functionaliteit binnen het platform dat zorgt voor een eigen ‘community’. Hier komen gebruikers samen om te praten over gezamenlijke interesses. Dit stuk organische content zorgt voor een extra dialoog tussen bedrijf en consument en staat in lijn met de focus op brand awareness campagnes.

Awareness

Brand Awareness wordt een grote speler in 2020. Zo gek is dat ook niet, want de laatste jaren zijn we geobsedeerd geweest met conversie. In de tussentijd zijn veel bedrijven vergeten dat ze de conversatie met hun fans wel in de gaten moeten houden.

Bovenstaande ontwikkelingen laten zien dat het weer een mooi jaar binnen social advertising gaat worden. Benieuwd welke mogelijkheden perfect zijn voor jouw bedrijf of merk? Wij denken graag mee!

Mediabureau ZIGT – Luuk Schopenhouer