Social Media 2018: gebruik onder doelgroepen
28-02-2018

Nationale Social Media Onderzoek 2018
Social Media 2018: gebruik onder doelgroepen

De eerste twee maanden van 2018 zitten er bijna op. Hoogste tijd om het gebruik en de verwachtingen van social media in kaart te brengen. Laat het nu net zo zijn dat Newcom Research het Nationale Social Media Onderzoek 2018 heeft uitgebracht. De wereld van social media is altijd in beweging. Daarom delen wij de belangrijkste resultaten met je. Welk social platform maakt op dit moment de grootste groei door? En welke leeftijdscategorie is het actiefst online? Vragen waar je binnen een paar minuten antwoord op krijgt!

Welk sociale medium aan kop in 2018?

Wist je dat de gemiddelde smartphonegebruiker dagelijks zo’n 6 uur online doorbrengt? De platformen waar het meeste tijd aan wordt besteed zijn WhatsApp en Facebook. WhatsApp heeft op dit moment de meeste gebruikers in Nederland. In totaal zijn er 11,5 miljoen gebruikers waarvan er dagelijks 8,3 miljoen communiceren via de messengerdienst. Na Whatsapp volgt Facebook met 7,6 miljoen dagelijkse gebruikers. Opvallend is dat waar het gebruik bij WhatsApp in de afgelopen jaar gestegen is, nam het gebruik van Facebook af.

Newcom 2018
Newcom 2017

Verrassend is dat het gebruik van YouTube ten opzichte van vorig jaar licht toegenomen is. Hoewel gebruik van YouTube een stuk lager ligt dan dat van Facebook en WhatsApp, is het aantal gebruikers in één jaar tijd met 29% gestegen. LinkedIn is in vergelijking met 2017 redelijk gelijk gebleven. Bij Instagram is de grootste groei te zien, namelijk 40%. Het afgelopen jaar heeft Instagram een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt, dit is grotendeels te verklaren aan de relatief sterke groei onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar.

Newcom

Battle: Facebook vs Instagram

Het vermoeden was er al een tijdje, maar uit het jaarlijkse trendonderzoek van Newcom Research is het daadwerkelijk gebleken: jongeren laten Facebook steeds meer links liggen. Het dagelijks gebruik is de afgelopen tijd sterk afgenomen en de verwachting is dat deze trend verder doorzet. Waarom haken jongeren af van Facebook? Het grootste deel van de jongeren geeft aan dat er teveel mensen op Facebook zitten waar zij niks mee hebben en dat ze zich er niet meer ‘thuis’ voelen. Instagram, Snapchat en Youtube maken daarentegen een grote stijging door, met name onder de leeftijdsgroep van 15-19 jaar.

Newcom

In de leeftijdsgroepen 20 jaar en ouder heeft Facebook nog steeds een sterke positie, maar deze doelgroep weet Instagram ook steeds beter te vinden. Deze ontwikkeling is duidelijk te zien in onderstaande grafiek.

Newcom

Ook niet te missen: Pinterest en Twitter

Als we naar de overige platformen kijken zien we daar ook noemenswaardige verschillen. Pinterest is Twitter voorbij gegaan. Waar vorig jaar zo’n 380.000 mensen actief aan het pinnen waren, maken er nu 200.000 méér mensen dagelijks gebruik van het prikbord. Hoewel Twitter een plaats is gezakt, is het gebruik het afgelopen jaar wel toegenomen.

Newcom

Jaarlijks brengt onderzoeksbureau Newcom Research het grootste social media trendonderzoek van Nederland uit. Dit jaar hebben zij Nederlanders van 15 jaar en ouder aan de tand gevoeld over het gebruik van Social Media, middels een online vragenlijst. Bijna 7.000 respondenten namen deel aan het onderzoek. Datum afname van het onderzoek: januari 2018.

ZIGT Mediabureau, Ilse van der Meulen